3 454 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Hantvekaren med under besiktning?
Har precis gjort en plattsättning i kök som vi inte är riktigt nöjda med, nu ska vi ta in en besiktningsman via BKR som ska ge sin syn på det hela.
Hantverkaren har meddelat att även han vill vara med vid besiktningen, är det lämpligt? Är lite orolig för att han ska försöka snacka sig ur ev. problem som vi uttrycker.
Hantverkaren har meddelat att även han vill vara med vid besiktningen, är det lämpligt? Är lite orolig för att han ska försöka snacka sig ur ev. problem som vi uttrycker.
Jag tycker det är bättre om hantverkaren är med. Då får besiktningsmannen ta eventuella felaktigheter direkt med hantverkaren. De besktningsmän som jag har träffat är inga mjukisar o tvekar inte för att stå vid sitt ord.
Om hantverkaren inte är med så får ni ett protokoll som ni får visa för hantverkaren, denna kan sedan ställa motfrågor som ni inte vet hur ni ska svara på.
Om hantverkaren inte är med så får ni ett protokoll som ni får visa för hantverkaren, denna kan sedan ställa motfrågor som ni inte vet hur ni ska svara på.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det är väl närmast kutym att hantverkare eller deras representanter är med. Undrar om det inte tom. är så att man måste bjuda in dem att närvara vid besiktningen.
Någon måste ju föra entreprenörenstalan vid besiktning. Ofta är det generalentreprenören som för talan över bygg dvs trä, btg, mur, måleri, platt osv. Och installatörerna med resp. besiktningsman.hempularen skrev:
Men det händer att bygg UE närvarar vid besiktningar......framförallt delbesiktningar
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Men i det här fallet låter det ju som att plattsättaren är entrepenören, alltså ingen UE.
Klicka här för att svara
