5 336 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Vad ska jag tänka på!
Hejsn alla och tack för ett mycket trevligt forum, kommer nog tillbringa åtskilliga timmar här. 
Nu till frågan: Vi har köpt ett hus som vi ska börja renovera nu och vi är i full gång med att hitta lämplig hantverkare/snickare som ska hjälpa till.
Själv är jag född med två vänster händer och har centralmonterade tummar, så jag behöver verkligen hjälp.
Den fundering jag har är: hur väljer jag snickare? Är det något jag ska tänka på vid offertförfrågan eller i övrigt?
Det jag känner själv är att jag gärna är med själv så mycket det går så jag kan lära mig något
Tack på förhand
Mvh Daniel
Nu till frågan: Vi har köpt ett hus som vi ska börja renovera nu och vi är i full gång med att hitta lämplig hantverkare/snickare som ska hjälpa till.
Själv är jag född med två vänster händer och har centralmonterade tummar, så jag behöver verkligen hjälp.
Den fundering jag har är: hur väljer jag snickare? Är det något jag ska tänka på vid offertförfrågan eller i övrigt?
Det jag känner själv är att jag gärna är med själv så mycket det går så jag kan lära mig något
Tack på förhand
Mvh Daniel
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Det här har jag skrivit om att anlita hantverkare:
För att försäkra dig om att du har fått tag på rätt hantverkare bör du vidta de här åtgärderna:
-Prata med mer än en hantverkare och jämför priser.
-Ta minst tre referenser. Om tidigare kunder har varit nöjda med hantverkarens arbetsresultat borde du också bli det. Hör med referenserna om hantverkaren har hållit överenskomna avtal om tid, pris och kvalitet.
-Se till att hantverkaren har svensk F-skattsedel.
-Är han eller hon ansluten till en branschorganisation har du en extra trygghet i form av att du kan klaga där om något går snett.
Kontakta Kronofogdemyndigheten för att kontrollera om hantverkaren har några anmärkningar där.
Du kan även kontakta Bolagsverket för att se vilken styrelse man har, om man lämnat in sista årsredovisningen samt om man har några anmärkningar.
När du valt hantverkare
Skriv ett tydligt avtal. Vid reparations- och ombyggnadsentreprenader, använd gärna Konsumentverkets RO-formulär. Vid uppförande eller tillbyggnad av småhus bör istället Entreprenadkontrakt ABS 05 användas.
Om det gäller en stor entreprenad och du känner dig osäker på hur avtalet ska utformas, låt gärna en jurist eller judiskt kunnig byggkonsult granska avtalet. Väl investerade pengar!
http://www.byggahus.se/hantverkare/nar_du_anlitar.htm
För att försäkra dig om att du har fått tag på rätt hantverkare bör du vidta de här åtgärderna:
-Prata med mer än en hantverkare och jämför priser.
-Ta minst tre referenser. Om tidigare kunder har varit nöjda med hantverkarens arbetsresultat borde du också bli det. Hör med referenserna om hantverkaren har hållit överenskomna avtal om tid, pris och kvalitet.
-Se till att hantverkaren har svensk F-skattsedel.
-Är han eller hon ansluten till en branschorganisation har du en extra trygghet i form av att du kan klaga där om något går snett.
Kontakta Kronofogdemyndigheten för att kontrollera om hantverkaren har några anmärkningar där.
Du kan även kontakta Bolagsverket för att se vilken styrelse man har, om man lämnat in sista årsredovisningen samt om man har några anmärkningar.
När du valt hantverkare
Skriv ett tydligt avtal. Vid reparations- och ombyggnadsentreprenader, använd gärna Konsumentverkets RO-formulär. Vid uppförande eller tillbyggnad av småhus bör istället Entreprenadkontrakt ABS 05 användas.
Om det gäller en stor entreprenad och du känner dig osäker på hur avtalet ska utformas, låt gärna en jurist eller judiskt kunnig byggkonsult granska avtalet. Väl investerade pengar!
http://www.byggahus.se/hantverkare/nar_du_anlitar.htm
Tackar och bockar för svaret!
Välj den snickare som kan lämna referenser. Ta gärna en sådan som har längre väntelista eftersom de som är duktiga har massor av jobb. Ibland är det värt att vänta!
Se till att göra en så noggrann specifikation av det som ni vill ha gjort. Lämna dock allt fackmässiga konstruktioner till entreprenören eftersom du annars tar över konstruktionsansvaret.
Skriv inte: spackla en gång, slipa, tapetsera med tapet , prisklass XXX i sovrum.
Skriv istället: Tapetserat med tapet, prisklass XXX i sovrum 1 inkl erforderligt underarbete.
Om inte en spackling är tillräcklig för ett bra slutresultat så ligger ansvaret på entreprenören.
Koppla gärna in någon byggkunnig person som kan kontrolläsa ditt underlag och avtalsförslaget innan du skriver under.
Se till att göra en så noggrann specifikation av det som ni vill ha gjort. Lämna dock allt fackmässiga konstruktioner till entreprenören eftersom du annars tar över konstruktionsansvaret.
Skriv inte: spackla en gång, slipa, tapetsera med tapet , prisklass XXX i sovrum.
Skriv istället: Tapetserat med tapet, prisklass XXX i sovrum 1 inkl erforderligt underarbete.
Om inte en spackling är tillräcklig för ett bra slutresultat så ligger ansvaret på entreprenören.
Koppla gärna in någon byggkunnig person som kan kontrolläsa ditt underlag och avtalsförslaget innan du skriver under.
Jag lånar tråden lite, för det här med hantverkare är svårt.
Finns det någonstans någon lista över "vanliga" jobb och vad hantverkare tar för dessa jobb ungefär?
Det är enormt svårt för en lekman att avgöra om en offert är rimlig eller ej, och vad som egentligen skiljer en offert med ett pris av 46000kr från en annan offert där priset hamnar på 63000kr.
Finns det någonstans någon lista över "vanliga" jobb och vad hantverkare tar för dessa jobb ungefär?
Det är enormt svårt för en lekman att avgöra om en offert är rimlig eller ej, och vad som egentligen skiljer en offert med ett pris av 46000kr från en annan offert där priset hamnar på 63000kr.
Ja, därför rekommenderar jag att man lägger någon tusenlapp på att anlita en byggjuridiskt kunnig som kan hjälpa till att bena ut anbuden och ge dig vettiga följdfrågor till entreprenörerna.Swetrot skrev:
Någon prismall finns inte eftersom priserna varierar så mycket utifrån grundförutsättningarna som var man bor, hur konjunkturen på orten ser ut, vilka material som skall användas, hur entreprenörens personalsituation är, vilken konstruktionslösning som väljs etc.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Som volvo säger är ju en fast prislista i princip omöjlig att ha.Swetrot skrev:Jag lånar tråden lite, för det här med hantverkare är svårt.
Men säg att en hantverkare "bör" (?) ligga på 250-450 kr/h (ev + moms). Sen får du beräkna vad ett visst job tar- och det är ju inte alltid så lätt - vilkeet ju också är ett av skälen till att många hantverkare inte vill jobba på fast pris, och om dom åtar sig det så brukar man "försäkra" sig, dvs ta i litegrann på priset så man inte går back på jobbet.
Tyvärr är det ju så i dagsläget, speciellt i storstäderna, att om man anlitar hantverkare så måste man själv läsa på lite och följa upp för att vara säker på att få ett bra och prisvärt jobb. Och då menar jag inte att stå bakom ryggen och kolla varje skruv, men mer i form av kvalitetskontroll/stegvis uppföjning och skaffa sig en uppfattning av rimlig tidsåtgång (tex genom att ta in flera offerter från olika firmor). Sen är ju bra referenser på hantverkare från vänner och bekanta ovärdeliga...
/K
Klicka här för att svara