2 994 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Hantverkarkrav
Här kommer lite information över några framgångsfaktorer som gäller för att få snabb hjälp av
-seriösa hantverkare:
1. Kunden får inte ha några registrerade betalningsanmärkningar. (Kontroll görs ofta idag)
2. Kunden skall ha alla papper klara och tydliggöra sitt behov skriftligt. Uppstår en oförutsedd tvist (t.ex. en granne stoppar bygget) ska hantverkaren inte drabbas av inställda betalningar. Hantverkaren ska överhuvudtaget aldrig behöva komma i en situation där han/hon ska behöva "påminna" om att det är dags att betala.
3. Kunden skall utan anmodan redogöra för sin betalningsvilja, d.v.s. hur arbetet ska betalas och när utan dröjsmål.
4. Kunden ska styrka att försäkring finns och vad den omfattar.
5. Kunden ska vara tydlig med vad som exakt ingår och när arbetet ska avtalas vara klart.
6. Om kunden inte vet hur ett uppdrag ska beställas måste kunden förlita sig på den hjälp någon är beredd att ge till kunden.
7. Kunden skall ha inhämtat synpunkter från grannar som eventuellt kan bli störda av arbetstider under hela dygnet.
8. Kunden ska inte lägga sig i arbetsgången eller utövandet så länge arbetet sker inom avtalet. En egen företagare/hantverkare vill inte känna sig som "anställd" av kunden.
9. Kunden ska försäkra sig om att arbetet/tjänsten utförs efter gällande regler.
10. Kunden ska också rätta sig efter alla krav en hantverkare vill efterleva.
11. Kunden får ej kräva fackmannamässighet om kunden kräver att hantverkaren ska använda gammalt byggmaterial som kunden tillhandahåller.
12. Kund som vill ändra i ingånget avtal under arbetets gång ska acceptera eventuella merkostnader detta medför hantverkaren eller acceptera ingånget skriftligt avtal. Hantverkare får ofta stora merkostnader då kunder ändrar sig i tron att det ska bli billigare.
Jag kan nämna att de flesta "villaprojekt" har prägel av att inte få kosta, måste ske snabbt och dessutom vara utförda som "altartavlor". Med fackmannamässigt menas m.a.o. ändamålsenligt utfört. Det är inte ändamålsenligt att också måla baksidan på väggpanelen med falu rödfärg vilket otroligt nog har hänt. En kund i Stockholmsområdet beställde ommålning efter konstens alla praktiska regler och när arbetet var klart vägrade kunden att betala därför att kunden ansåg att det fuskats. Fusket bestod i att samtliga lockpaneler inte hade målats även på baksidan. En fastighetsägare beställde ommålning av ett plåttak och sa att han villa ha taket målat svart. När taket var färdigmålat i svart vägrade fastighetsägaren att betala. Anledningen var att taket målats med fel färg
. Att måla svart var i detta fall inte samma som att måla svart
. Det hade alltså uppstått en s.k. synergieffekt eller ett efterkonstruerat missförstånd. Företaget som utförde arbetet hade inte för avsikt att utföra ett svart jobb. Alla hustak i kvarteret hade nämligen svarta tak. Fastighetsägare har en enorm uppfinningsrikedom för att slippa betala i avsikt att få efterrabatt eller slippa betala. Detta vet de flesta hantverkare som gått den hårda vägen i livets skola.
Det jag här lämnat som information är bara några exempel på var sanningen finns och som resulterar i att fastighetsägare inte är attraktiva kunder. Detta är lika tråkigt för seriösa fastighetsägare som för seriösa hantverkare som drabbas av de oseriösa. Jag brukar säga att be någon om hjälp är ingen prestation. Däremot är det en prestation att ge någon hjälp och en motprestation när man göra rätt för sig. Jag har fått uppleva många som tycker att de är storfräsare bara för att de har ett jobb att erbjuda. För mig är de storfräsare först när de gjort rätt för sig.
Någon sa att sanningen ofta ligger i betraktarens öga så frågan är då vem av dem som har rätt och vem inte vill tjäna pengar! :eek: ?
Jag hoppas att mitt inlägg föder goda tankar och uppslag på hur hantverkare ska känna att de uppskattas och inte bara finnas till för att vi andra ska kunna ägna oss åt viktigare saker.
1. Kunden får inte ha några registrerade betalningsanmärkningar. (Kontroll görs ofta idag)
2. Kunden skall ha alla papper klara och tydliggöra sitt behov skriftligt. Uppstår en oförutsedd tvist (t.ex. en granne stoppar bygget) ska hantverkaren inte drabbas av inställda betalningar. Hantverkaren ska överhuvudtaget aldrig behöva komma i en situation där han/hon ska behöva "påminna" om att det är dags att betala.
3. Kunden skall utan anmodan redogöra för sin betalningsvilja, d.v.s. hur arbetet ska betalas och när utan dröjsmål.
4. Kunden ska styrka att försäkring finns och vad den omfattar.
5. Kunden ska vara tydlig med vad som exakt ingår och när arbetet ska avtalas vara klart.
6. Om kunden inte vet hur ett uppdrag ska beställas måste kunden förlita sig på den hjälp någon är beredd att ge till kunden.
7. Kunden skall ha inhämtat synpunkter från grannar som eventuellt kan bli störda av arbetstider under hela dygnet.
8. Kunden ska inte lägga sig i arbetsgången eller utövandet så länge arbetet sker inom avtalet. En egen företagare/hantverkare vill inte känna sig som "anställd" av kunden.
9. Kunden ska försäkra sig om att arbetet/tjänsten utförs efter gällande regler.
10. Kunden ska också rätta sig efter alla krav en hantverkare vill efterleva.
11. Kunden får ej kräva fackmannamässighet om kunden kräver att hantverkaren ska använda gammalt byggmaterial som kunden tillhandahåller.
12. Kund som vill ändra i ingånget avtal under arbetets gång ska acceptera eventuella merkostnader detta medför hantverkaren eller acceptera ingånget skriftligt avtal. Hantverkare får ofta stora merkostnader då kunder ändrar sig i tron att det ska bli billigare.
Jag kan nämna att de flesta "villaprojekt" har prägel av att inte få kosta, måste ske snabbt och dessutom vara utförda som "altartavlor". Med fackmannamässigt menas m.a.o. ändamålsenligt utfört. Det är inte ändamålsenligt att också måla baksidan på väggpanelen med falu rödfärg vilket otroligt nog har hänt. En kund i Stockholmsområdet beställde ommålning efter konstens alla praktiska regler och när arbetet var klart vägrade kunden att betala därför att kunden ansåg att det fuskats. Fusket bestod i att samtliga lockpaneler inte hade målats även på baksidan. En fastighetsägare beställde ommålning av ett plåttak och sa att han villa ha taket målat svart. När taket var färdigmålat i svart vägrade fastighetsägaren att betala. Anledningen var att taket målats med fel färg
Det jag här lämnat som information är bara några exempel på var sanningen finns och som resulterar i att fastighetsägare inte är attraktiva kunder. Detta är lika tråkigt för seriösa fastighetsägare som för seriösa hantverkare som drabbas av de oseriösa. Jag brukar säga att be någon om hjälp är ingen prestation. Däremot är det en prestation att ge någon hjälp och en motprestation när man göra rätt för sig. Jag har fått uppleva många som tycker att de är storfräsare bara för att de har ett jobb att erbjuda. För mig är de storfräsare först när de gjort rätt för sig.
Någon sa att sanningen ofta ligger i betraktarens öga så frågan är då vem av dem som har rätt och vem inte vill tjäna pengar! :eek: ?
Jag hoppas att mitt inlägg föder goda tankar och uppslag på hur hantverkare ska känna att de uppskattas och inte bara finnas till för att vi andra ska kunna ägna oss åt viktigare saker.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det vore ju trevligt med en motsvarande lista på krav på hantverkaren 
Annars är Marzipilamis lista rätt bra, förutom möjligen att den är lite väl skarp för att vara riktad till en kund som betalar för att få något utfört !?
Kanske bör kortas till ca 5 punkter dock så den blir lite mer lättsmält (slå ihop ett par och prioritera lite ?)
Från kundens sida tycker jag följande skall gälla:
1. Företagaren skall inneha F-skattsedel samt vara ekonomiskt solid (tex inga betalningsanmärkningar eller kronofogdskulder)
2. Företagaren skall signera den skriftilga överenskommelsen efter att ha diskuterat och ev korrigerat felaktigheter, alternativt tagit bort saker som på förhand inte går att speca utan måste specas efter hand så att inga oklarheter om vad jobbet går ut på föreligger. Här skall även saker som om eget material kan accepteras etc ingå.
3. Företagaren skall antingen ge en fastpris offert alternativt en uppskattning på tidsåtgång med en maxtaxa, och INFORMERA I GOD TID om jobbet verkar dra ut på tiden.
4. Företagaren skall agera seriöst och inte debitera tid för eget slarv (tex resor pga glömda verktyg, om slarv resulterar i ombyggnad etc), "kafferaster", eller liknande.
5. Företagaren skall utföra jobbet inom utsatt tid så långt som detta är möjligt, och skall informera i så god tid som möjligt om tidsmålet inte kan uppnås. Företagaren skall inte ha andra uppdrag paralellt om detta inte är överenskommet, alternativt inte påverkar ledtiden för jobbet.
Ungefär så tycker jag.
f.ö. tycker jag punkt 10 ovan inte skall var med:
- 10. Kunden ska också rätta sig efter alla krav en hantverkare vill efterleva -
Mao Om hantverkaren säger "Hoppa" så skall man bara fråga hur högt ? Det är ju kunden som betalar ! Dvs företagaren skall vara tjänstvillig !
Punkt 9 är också helt fel enl. mig:
- 9. Kunden ska försäkra sig om att arbetet/tjänsten utförs efter gällande regler.-
Det är ju företagaren/hantverkare som skall känna till reglerna ! Detta regleras ju tom i lag i vissa fall (tex elektriker). Och om företagaren skall följa vissa arbetsmiljöregler etc så kan detta inte vara kundens ansvar att känna till - även om hantverkaren kan ålägga kunden vissa saker.
Jobbiga kunder är ju inte kul, liksom jobbiga hantverkare.
Men i slutändan gäller det universilla mantrat: Kunden har alltid rätt - även om det troligen innbär att man gärna undviker vissa kunder.
Tex Kan ju du ställa som krav att du alltid vill ha en skriftlig spec. och en underskrift att jobbet är godkänt efteråt - för att undvika missförstånd och efterreklamationer - de flesta (inkl jag) skulle tycka att det verkar väldigt proffsigt ! Att uppfylla alla dina 12 punkter ovan känns dock som om jag hellre ringer ngn annan - inget illa ment
/K
Annars är Marzipilamis lista rätt bra, förutom möjligen att den är lite väl skarp för att vara riktad till en kund som betalar för att få något utfört !?
Kanske bör kortas till ca 5 punkter dock så den blir lite mer lättsmält (slå ihop ett par och prioritera lite ?)
Från kundens sida tycker jag följande skall gälla:
1. Företagaren skall inneha F-skattsedel samt vara ekonomiskt solid (tex inga betalningsanmärkningar eller kronofogdskulder)
2. Företagaren skall signera den skriftilga överenskommelsen efter att ha diskuterat och ev korrigerat felaktigheter, alternativt tagit bort saker som på förhand inte går att speca utan måste specas efter hand så att inga oklarheter om vad jobbet går ut på föreligger. Här skall även saker som om eget material kan accepteras etc ingå.
3. Företagaren skall antingen ge en fastpris offert alternativt en uppskattning på tidsåtgång med en maxtaxa, och INFORMERA I GOD TID om jobbet verkar dra ut på tiden.
4. Företagaren skall agera seriöst och inte debitera tid för eget slarv (tex resor pga glömda verktyg, om slarv resulterar i ombyggnad etc), "kafferaster", eller liknande.
5. Företagaren skall utföra jobbet inom utsatt tid så långt som detta är möjligt, och skall informera i så god tid som möjligt om tidsmålet inte kan uppnås. Företagaren skall inte ha andra uppdrag paralellt om detta inte är överenskommet, alternativt inte påverkar ledtiden för jobbet.
Ungefär så tycker jag.
f.ö. tycker jag punkt 10 ovan inte skall var med:
- 10. Kunden ska också rätta sig efter alla krav en hantverkare vill efterleva -
Mao Om hantverkaren säger "Hoppa" så skall man bara fråga hur högt ? Det är ju kunden som betalar ! Dvs företagaren skall vara tjänstvillig !
Punkt 9 är också helt fel enl. mig:
- 9. Kunden ska försäkra sig om att arbetet/tjänsten utförs efter gällande regler.-
Det är ju företagaren/hantverkare som skall känna till reglerna ! Detta regleras ju tom i lag i vissa fall (tex elektriker). Och om företagaren skall följa vissa arbetsmiljöregler etc så kan detta inte vara kundens ansvar att känna till - även om hantverkaren kan ålägga kunden vissa saker.
Jobbiga kunder är ju inte kul, liksom jobbiga hantverkare.
Men i slutändan gäller det universilla mantrat: Kunden har alltid rätt - även om det troligen innbär att man gärna undviker vissa kunder.
Tex Kan ju du ställa som krav att du alltid vill ha en skriftlig spec. och en underskrift att jobbet är godkänt efteråt - för att undvika missförstånd och efterreklamationer - de flesta (inkl jag) skulle tycka att det verkar väldigt proffsigt ! Att uppfylla alla dina 12 punkter ovan känns dock som om jag hellre ringer ngn annan - inget illa ment
/K
klaskarlsson skrev:Det vore ju trevligt med en motsvarande lista på krav på hantverkaren
Annars är Marzipilamis lista rätt bra, förutom möjligen att den är lite väl skarp för att vara riktad till en kund som betalar för att få något utfört !?
Kanske bör kortas till ca 5 punkter dock så den blir lite mer lättsmält (slå ihop ett par och prioritera lite ?)
Från kundens sida tycker jag följande skall gälla:
1. Företagaren skall inneha F-skattsedel samt vara ekonomiskt solid (tex inga betalningsanmärkningar eller kronofogdskulder)
2. Företagaren skall signera den skriftilga överenskommelsen efter att ha diskuterat och ev korrigerat felaktigheter, alternativt tagit bort saker som på förhand inte går att speca utan måste specas efter hand så att inga oklarheter om vad jobbet går ut på föreligger. Här skall även saker som om eget material kan accepteras etc ingå.
3. Företagaren skall antingen ge en fastpris offert alternativt en uppskattning på tidsåtgång med en maxtaxa, och INFORMERA I GOD TID om jobbet verkar dra ut på tiden.
4. Företagaren skall agera seriöst och inte debitera tid för eget slarv (tex resor pga glömda verktyg, om slarv resulterar i ombyggnad etc), "kafferaster", eller liknande.
5. Företagaren skall utföra jobbet inom utsatt tid så långt som detta är möjligt, och skall informera i så god tid som möjligt om tidsmålet inte kan uppnås. Företagaren skall inte ha andra uppdrag paralellt om detta inte är överenskommet, alternativt inte påverkar ledtiden för jobbet.
Ungefär så tycker jag.
f.ö. tycker jag punkt 10 ovan inte skall var med:
- 10. Kunden ska också rätta sig efter alla krav en hantverkare vill efterleva -
Mao Om hantverkaren säger "Hoppa" så skall man bara fråga hur högt ? Det är ju kunden som betalar ! Dvs företagaren skall vara tjänstvillig !
Punkt 9 är också helt fel enl. mig:
- 9. Kunden ska försäkra sig om att arbetet/tjänsten utförs efter gällande regler.-
Det är ju företagaren/hantverkare som skall känna till reglerna ! Detta regleras ju tom i lag i vissa fall (tex elektriker). Och om företagaren skall följa vissa arbetsmiljöregler etc så kan detta inte vara kundens ansvar att känna till - även om hantverkaren kan ålägga kunden vissa saker.
Jobbiga kunder är ju inte kul, liksom jobbiga hantverkare.
Men i slutändan gäller det universilla mantrat: Kunden har alltid rätt - även om det troligen innbär att man gärna undviker vissa kunder.
Tex Kan ju du ställa som krav att du alltid vill ha en skriftlig spec. och en underskrift att jobbet är godkänt efteråt - för att undvika missförstånd och efterreklamationer - de flesta (inkl jag) skulle tycka att det verkar väldigt proffsigt ! Att uppfylla alla dina 12 punkter ovan känns dock som om jag hellre ringer ngn annan - inget illa ment
/K
Hej "klaskarlsson" och alla andra!
Klart att du har rätt på ditt sätt och avtal och krav är ju individuella. Jag tycker att dina inlägg också är OK och våra inlägg kommer förhoppningsvis att hjälpa någon hitta svaret på varför det är så svårt att engagera folk idag. Man får ge och ta lite här och där så kommer man sanningen närmast efter ens eget behov för några patentlösningar finns inte.
Klicka här för att svara