Hantverkare
Nils82: [citat] Som sagt, det är inte rymdforskning. Mycket funderingar kring fogmassor och " minimala" springor samt att riva hela lägenheten och börja om. Allt det är icke nödvändigt. Det går att få till 100% om man kan,vill och får för kunden. Det kan ju ta lite extra tid.
Dodoo: Det lät inte så vettig. Mura 1.2 M2 låt oss säga i dag. putsa 35kvm säg 5 dagar. flytspackla 27kvm 1 dag Detta är högt räknat och som jag förstod det så var det arbetskostad 80000. Låt oss säga att det tar 8 dagar med planering, hämtning av material och resttid så ger det en timkostnad på 1250. det låter lite väl mycket kan jag tycka.
Stefan N: Härligt att folk skriver när det går bra och inte bara beklagar sig.:thumbup:
olofh: [citat] Så var det inte för mig. Undersökningen jag var kallad till blev också underlaget till vilken prisklass jag fick, bara jag fixade det de hittade. Var iof ett par år sen nu,har fortsatt ha försäkringen o känns som ett tryggt alternativ. Folktandvården Skåne är detta
Sotarn84: [citat] Verkar som att den sotarmästaren bör bli skyldig en del gratis sotningsr. Hel oacceptabelt att inte utföra sotningen samt tvinga er att vara hemma. Vi har som policy att vi omfördelar jobbet på de friska gubbarna så jobbet endå blir taget.
AndersMalmgren: När killen på firman skulle stanna klingan efter att han provkörde så körde han knivsskafttet mot klingan så man såg hur den böjdes
JOW: Räcket ska väl monteras vågrätt. Ta papper o penna, gör en skiss på fästpunkternas inbördes höjd relativt glaset. Börja vid väggen så att glaset kommer 5cm över betongen där. Sen dra ut streck med vattenpass till nästa fäste. Där det är som lägst borde då glaset komma 9cm över betongen (om balkongen är vågrät på undersidan). Varför ska det vara 5cm till betongen med
Marlen Eskilsson: Ja, du söker ju referenser och jag skulle definitivt vänta tills jag har fått se en annan trappa de har gjutit innan jag beställer. Visst, det finns skickliga hantverkare av de som åker hit och jobbar, men långt i från alla. Många som lägger lappar i lådor är säsongsarbetare som var arbetslösa i landet de kommer ifrån och nu åtar sig alla typer av arbeten utan att riktigt kunna. Vi
Stefan N: Kolla i slutet av denna guide. http://www.petersprojekt.se/anvisningar/monteringsanvisning_takavvattning.pdf
AndersS: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/anlitaenprivatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html
Liza B: Hej! Jag har problem med vinden i min kolonistuga, vitmögel. Ska ha ångspärr säger Ocab. Jag har isolerat väggarna o skulle sedan gå på vinden när jag upptäckte detta. Funderar på om jag skall riva innertaken. Jag har förstått att det är en hel vetenskap att isolera fritidshus så därför behöver jag en snickare som kan detta. Ngn som kan hjälpa mig?
hevi: [citat] Det är ju inte precis omöjligt att ta kopior på viktiga verifikat -så gör jag innan jag skickar det till redovisningsbyrån, t ex för att kunna visa mina kunder underlag eller om jag behöver reklamera något jag köpt utan att behöva begära tillbaks kvitton osv från redovisningen. Sen är det det här med påslag på material... Nu jobbar jag inte i hantverkarsvängen men mitt
HEM2121: Är det en vägg som de har spacklat? Ang. rotavdraget så har inte hantverkaren rätt att få några pengar från Skatteverket förän fakturan är betald. Sedan är det hälften av arbetskostnaden som är rot. Du kommer att få ett papper från Skatteverket som anger den summan. Stämmer inte den summan så tar du kontakt med skatteverket och berättar att det är fel. Skatteverket skickar då
Leende81: Hej! Vad är rimlig arbetskostnad före/efter rot för ett kök på 15 kvm? Vad är rimlig tid för renovering? Huset är från början av 90-talet pch köksdelen är i vinkel, typ ett L.
alfredzione: det skulle jag göra - men måla med "stärka" först, vit grundfärgsblandning med klister i - sen måla med den färg du önskar... om en målare gör det på 1,5 dagar, då är han bra antar jag:)!
KnockOnWood: Här i Laholms kommun kostade "Mätningsavgift" 2400 kr år 2010. Men jag tror inte någon från kommunen var här, varken före eller efter bygget, det var nog bara en symbolisk avgift. Det var grundläggningskillen som satte ut huset, garaget och stallet.
sir_daniel: När jag byggde vårt garage förra året kunde jag själv vara kontrollansvarig (haninge kommun) då det var komplement byggnad
xdigger: Fast å andra sidan så ser jag ju till att jag inte släpar in skit på golvet.. :)
Urban1: [citat] Det vore väl bra om hantverkare började städa efter sig men tycker nog att det är OK om h*n lägger den tiden på aktivt arbete istället (inte kaffedrickande).
oceanis: Jepp, en typisk 70-tals, kanske tidigt 80-tals såg avsedd att användas med normala bågfilsblad. Fanns på Biltema på den goda tiden ;)
Villa vista: Anlita advokat för avtalet skall ni bekosta. Men inte material och byggexpertis. Känns som du har fel focus från början. Om jag skulle vilja bygga liknande hus skulle jag. Ta reda på allt om den epoken. Anlita arkitekt som gillar sekelskifte. Lägga pengar på riktiga fönster och material. Enligt mig så är det riktigt fult med gammal stil med fel materal. Allt ser bara plastigt ut och
KnockOnWood: [citat] Just det! Jag är multimiljonär men sjunger gräsligt falskt :o
AndersMalmgren: Jag har fyra sådana hörn i mitt badrum som är över 15 år gammalt och inga skador, smaken är ju personlig dock, jag tycker det ser otroligt slarvigt och fult ut med lister
uabtorw: Hej, Finns det någon som kan göra en konstruktionsritning på en takkupa i södra Stockholm. Inget jättejobb, men det får nog bli något snitt iallafall. Tor