43 515 läst ·
123 svar
44k läst
123 svar
Att ta av sig skorna.
Vi som arbetar ute året om har olika skor beronde på årstid och väder. Nu har jag inte egen firma men har aldrig haft svårt att få ut skor till olika årstider och jag arbetar och har för det mesta arbetat på mindre företag och skulle nog fått höra om det var några problem skattemässigt.xdigger skrev:Vem ska betala hantverkarens extra skor då? Enligt skatteverket så får man ut ett par á 800kr per år, sen får man betala själv. Det är inte bara en del av arbetskläderna, det är en del av skyddsutrustningen! Jag håller med jag hade heller inte tänkt tanken att någon som ska in och göra ett jobb här ska ta av sig skorna och riskera skador, skillnad dock om man bara ska in och mäta nånting, då brukar jag själv ta av mig om fötterna, eller om jag ska någonstans i någons hem där jag inte ska göra nåt direkt jobb utan bara titta, då tar jag av mig.
Delar Patriks uppfattning och diskussionen blir lite krystad. Jag har svårt att tro att det någonsin blir ett problem om man har en gnutta av sunt förnuft. Som hantverkare har man självklart all rätt att bära skor som skyddar men rimligtvis bär man ansvar för eventuella skador man ställer till med om man inte lagt ut ett skydd eller om kunden på uppmaning låtit bli att skydda golven.Patrik_Hed skrev:
Som kund kan man knappast förväntas skydda exempelvis sina golv bara för en hantverkare kommer och har man inte fått krav på sig innan att skydda golvet så ska är det hantverkarens ansvar att inte orsaka några skador.
När det gäller diskussionen om kostnaden för ett par inneskor ser jag det mer som en attitydsfråga än en reell kostnad för företaget.
Klicka här för att svara