C
AG A skrev:
Alla fakturor ligger hos skatteverket, jag kan inte visa vad de kostade.
Varför ligger fakturorna där? De borde sitta i din leverantörsfakturapärm.
 
cpalm skrev:
Varför ligger fakturorna där? De borde sitta i din leverantörsfakturapärm.
Jag avser gamla fakturor, från förra året.
Ber om ursäkt för otydlighet.
 
tommib
Jag förstår vad du menar, speciellt med saker man har liggandes. Det är naturligtvis svårt att sätta ett pris på, därför är det en fördel om du som byggare (sett ur min synvinkel) inte håller med lager. Du kommer alltid vara partisk och vilja bli av med den där udda prylen som du ändå hade liggandes. Om jag får en rejäl rabatt kanske det är bra för mig också men inte annars. Vad gäller virke så ligger väl de flesta bygghandlar rätt lika, eller åtminstone inom några kronor från varandra. Även om det är tusentals löpmeter det rör sig om blir skillnaderna inte så stora.

Det är intressant att du bara tar betalt för tiden som syns. Självklart måste du ha kostnadstäckning för det andra också, t.ex. fakturering och liknande. I mitt tycke är det mer ärligt att redovisa den tiden men det är också acceptabelt att baka in det i timkostnaden du fakturerar. Att lägga det på materialet blir bakvänt och otydligt, det är ju inte prylen som kostar. En av anledningarna till detta är att i mitt specifika fall kommer jobbet vara färdigprojekterat och ska i huvudsak utföras. Jag kommer personligen lägga mycket tid på att tänka ut alla detaljer och vill då inte att detta på något sätt ska vara inbakat i någon materialkostnad.

Om du kör några extramil (på min tid, som jag betalar för) för att köpa material billigare är det naturligtvis bra, så länge som det i slutändan blir billigare för mig. Tyvärr tror jag inte att detta är normen utan hantverkare åker till sin vanliga grossist där de har rabatter, helst på samma sätt som TS angett i denna tråd (dvs sådana som redovisas helt separat till hantverkaren och inte syns på kvittot).

Det är inte heller mitt syfte att skapa osämja, jag tycker bara att du gick i försvar för en modell som i detta specifika fall var uppenbart ohederlig. Jag tycker framför allt att man ska skriva detaljerade avtal mellan kund och hantverkare som reglerar detta så att det inte behöver bli diskussion efteråt, i längden tjänar alla på det. Tyvärr är många hantverkare, åtminstone de jag träffat, betydligt bättre på att kröka rör/spika/dra kabel/whatever än de är på att fakturera korrekt och skriva bra avtal.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
C
AG A skrev:
Jag avser gamla fakturor, från förra året.
Ber om ursäkt för otydlighet.
Nä, det var inte otydligt, jag förstår att du menade gamla fakturor, men inte kan du skicka in dina leverantörsfakturor till skatteverket!? Faktum är ju att du är skyldig att dels bevara allt räkenskapsmaterial inklusive leverantörsfakturor, dels ha koll på anskaffningsvärdet på det material du har på lager.
 
AG A skrev:
Gör ett försök att förstå vad jag menar. Jag har ingen lust skapa häftiga debatter eller osämja, oss byggintresserade emellan :)
Jag har själv tidigare under många år sålt tjänster i en annan bransch och för att få en nöjd kund så handlar det om att leverera ett bra jobb, helst över kundens förväntan, till ett förväntat/överenskommet pris och i tid. Att du åker några mil extra för att ge kunden ett bättre pris tjänar bägge på och kan du inte redovisa exakta inköpspris på stora inköp av material spelar det garanterat ingen roll om kunden upplever att det är prisvärt att anlita dig jämfört med andra.

Problemet uppstår när den som säljer tjänsten inte har en nöjd kund, inte kan förklara/försvara prismodellen som används och kunden upplever sig lurad och/eller inte fått det man förväntat sig. Då har man som företagare en missnöjd kund och min upplevelse är att allt för många hantverkare ser inte sin del i varför kunden inte blir nöjd och saknar mer eller mindre total förståelse för kundens sida. Men har man ett någorlunda kundfokus så har man inte heller den här typen av problem utan det är ofta avarterna som vi diskuterar här på byggahus.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
tommib skrev:
Jag förstår vad du menar, speciellt med saker man har liggandes. Det är naturligtvis svårt att sätta ett pris på, därför är det en fördel om du som byggare (sett ur min synvinkel) inte håller med lager. Du kommer alltid vara partisk och vilja bli av med den där udda prylen som du ändå hade liggandes. Om jag får en rejäl rabatt kanske det är bra för mig också men inte annars. Vad gäller virke så ligger väl de flesta bygghandlar rätt lika, eller åtminstone inom några kronor från varandra. Även om det är tusentals löpmeter det rör sig om blir skillnaderna inte så stora.

Det är intressant att du bara tar betalt för tiden som syns. Självklart måste du ha kostnadstäckning för det andra också, t.ex. fakturering och liknande. I mitt tycke är det mer ärligt att redovisa den tiden men det är också acceptabelt att baka in det i timkostnaden du fakturerar. Att lägga det på materialet blir bakvänt och otydligt, det är ju inte prylen som kostar. En av anledningarna till detta är att i mitt specifika fall kommer jobbet vara färdigprojekterat och ska i huvudsak utföras. Jag kommer personligen lägga mycket tid på att tänka ut alla detaljer och vill då inte att detta på något sätt ska vara inbakat i någon materialkostnad.

Om du kör några extramil (på min tid, som jag betalar för) för att köpa material billigare är det naturligtvis bra, så länge som det i slutändan blir billigare för mig. Tyvärr tror jag inte att detta är normen utan hantverkare åker till sin vanliga grossist där de har rabatter, helst på samma sätt som TS angett i denna tråd (dvs sådana som redovisas helt separat till hantverkaren och inte syns på kvittot).

Det är inte heller mitt syfte att skapa osämja, jag tycker bara att du gick i försvar för en modell som i detta specifika fall var uppenbart ohederlig. Jag tycker framför allt att man ska skriva detaljerade avtal mellan kund och hantverkare som reglerar detta så att det inte behöver bli diskussion efteråt, i längden tjänar alla på det. Tyvärr är många hantverkare, åtminstone de jag träffat, betydligt bättre på att kröka rör/spika/dra kabel/whatever än de är på att fakturera korrekt och skriva bra avtal.
Jag förstår vad du menar. På många sätt vore det enklare att helt strunta i att ha lager, skaffa bra/bättre priser osv. Jag kan ju inte heller försvara andras sätt att arbeta. Efter mina 5 år som egenföretagare har jag inte haft en enda missnöjd kund. Självklart har frågor dykt upp angående fakturor och annat. Då tar jag mig dock tiden att åka bort till kunden och visa det jag kan visa, samt förklara hur kostnader uppkommit. Missförstånd angående materialval har också skett, detta har jag då försökt kompensera för.
En missnöjd kund, innebär flera förlorade kunder för min del.

Jag bor och jobbar på landsbygden, där sprids rykten fort.
Jag vill inte på något sätt försvara hantverkaren i tråden. Enligt mig är han en idiot som skriver ett sådant kontrakt. Även om han inte kan visa upp några papper, så bör han kunna ge en förklaring till sina fakturerade materialkostnader. Anledningen till att jag först svarade i tråden, var bara att jag ville förklara att vissa kostnader är svåra att visa på papper. Men allt beror på hur man jobbar, vad man bakar in i sin timkostnad osv.

Tack för att du iaf försöker förstå :)
 
mr_bygg skrev:
Jag har själv tidigare under många år sålt tjänster i en annan bransch och för att få en nöjd kund så handlar det om att leverera ett bra jobb, helst över kundens förväntan, till ett förväntat/överenskommet pris och i tid. Att du åker några mil extra för att ge kunden ett bättre pris tjänar bägge på och kan du inte redovisa exakta inköpspris på stora inköp av material spelar det garanterat ingen roll om kunden upplever att det är prisvärt att anlita dig jämfört med andra.

Problemet uppstår när den som säljer tjänsten inte har en nöjd kund, inte kan förklara/försvara prismodellen som används och kunden upplever sig lurad och/eller inte fått det man förväntat sig. Då har man som företagare en missnöjd kund och min upplevelse är att allt för många hantverkare ser inte sin del i varför kunden inte blir nöjd och saknar mer eller mindre total förståelse för kundens sida. Men har man ett någorlunda kundfokus så har man inte heller den här typen av problem utan det är ofta avarterna som vi diskuterar här på byggahus.
Precis som du säger! Allting handlar om att skapa nöjda kunder. I TS fall har inte hantverkaren lyckats med det. Det straffar sig med tiden. Tyvärr kan oseriösa hantverkare komma undan längre tid i storstäder, där de "försvinner" i mängden av alla hantverkare. Men om inte hantverkaren nu, på något sätt, gör TS nöjd. Får han kanske en anmälan på sig. TS är en förlorad kund, samt att TS kommer absolut inte rekommendera denna hantverkare för vänner och bekanta. Det kan stå honom dyrt framöver.
 
cpalm skrev:
Nä, det var inte otydligt, jag förstår att du menade gamla fakturor, men inte kan du skicka in dina leverantörsfakturor till skatteverket!? Faktum är ju att du är skyldig att dels bevara allt räkenskapsmaterial inklusive leverantörsfakturor, dels ha koll på anskaffningsvärdet på det material du har på lager.
Jag misstänker att det är revisorn och inte skatteverket som har de gamla fakturorna, det är inte ovanligt att revisionsfirman behöver ha dessa handlingar i flera månader inför årsbokslutet.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Jag misstänker att det är revisorn och inte skatteverket som har de gamla fakturorna, det är inte ovanligt att revisionsfirman behöver ha dessa handlingar i flera månader inför årsbokslutet.
Det är ju inte precis omöjligt att ta kopior på viktiga verifikat -så gör jag innan jag skickar det till redovisningsbyrån, t ex för att kunna visa mina kunder underlag eller om jag behöver reklamera något jag köpt utan att behöva begära tillbaks kvitton osv från redovisningen.

Sen är det det här med påslag på material... Nu jobbar jag inte i hantverkarsvängen men mitt bolag skriver som regel in i kontrakt att på alla materialinköp och andra utlägg för kundens räkning som faktureras genom mitt bolag läggs 15%, eftersom utan påslag så ökar omsättningen i bolaget medan vinsten ligger still vilket späder ut vinstmarginalen och indirekt bolagets värde och kreditvärdighet.

Eftersom jag så har företag så har jag ju också kunnat få företagskonton på diverse bygghandlar och elgrossister etc, och få lite inblick i hur det funkar, och det finns ju rätt gott om "exotiska" upplägg i branschen. Av de fem företag jag haft att göra med så har alla i det närmaste helt barocka rabatter jämfört med listpriset -rekordet var väl en av de större elgrossisterna som bara man skaffade ett konto där gav mellan 30 till över 70%(!) rabatt jämfört med sina egna listpriser -"då kan du ju ge kunden säg 15% mot listpriset och du får ändå bra med klirr i kassan". En firma erbjöd ett liknande upplägg som beskrivits ovan där man när man handlar som företag kan välja att få en fullprisad faktura som man betalar och kan visa kunden, men samtidigt få "säljprovision" motsvarande rabatten utbetalt på annat sätt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.