Göran.W
Jag överlåter till var och en att bedöma riktigheten i inläggen på sotar upproret.
Det är alltid svårt att bedöma riktigheten i mer eller mindre anonyma inlägg.
Dock vet jag av egen erfarenhet att Lundqvist sotnings ab försöker ta ut så mycket dom kan i betalning och tom för saker dom inte ens gjort.
Innan hade dom med brandskydds kontrollerna och när dom var här så ville dom sota 2 ny sotade skorstenar det inte ens eldats i sen förra sotningen så jag stoppade dom så ingen sotning utfördes men får ändå en faktura där som både sotat och dammsugit.
Jag fick även förklara för dom väldigt bestämt att pannan inte satt i något pannrum för dom ville sätta nyttjande förbud för jag saknade 2 dörrar.
Huset är byggt i början på 1900 talet och då hade man inte ens pannrum utan det var källare under alla hus och det borde dom sett.
Sen har dom noll koll på kunderna och jag vet iaf ett fall där dom försökt tvinga sig in och sota trots dom har beviljad egensotning och mig har dom missat så min ved panna är inte sotat på 13 månader nu av någon sotare.
Nu är det ingen panik i sig för jag sotar själv men det är inte bra om det händer någon som inte sotar själv.
Jag tyckte min gamla sotare var både bra och trevlig och dessutom billigare så man kan fråga sig varför dom upphandlar någon som blir dyrare för kunden.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Majgårdarna
Att brandskyddskontrollen var med i sotningen och inte nu är ju inte sotarns fel. Det var ju en lag ändring.

När sotarn kommer och sotar så gör han ingen brandskydds kontroll.
Det skall vara en "tekniker" som gör detta.

Göran.W
Det skulle inte sotas överhuvudtaget från om 6 månader då för jag hade bara sotning 1 gång om året så sotaren gjorde fel att försöka tvinga mig på en sotning utanför fristen och fel 2 vara att fakturera för ej utförd sotning.
Dom skulle bara göra brandskydds kontroll och inget annat.
Sen var dessutom skostenen sotad och inte använd sen dess.
Förstår inte hur deras agerande kan vara rätt.

Jobbar som sotare sedan 10 år tillbaka. Problemet angående oseriösa sotarföretag är dessa idiotiska korta upphandlingar. Sotarmästarna blir tvungna att dra ner på kvalitet för att de ska kunna plocka ut sina vinster. Som anställd märks detta tydligt. De flesta kunderna uppskattar dock sotarens arbete på plats. Hoppas att upplägget ändras så att flera eldstäder kan sotas och kontrolleras samtidigt för att slippa antalet besök per år.

• Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
ranzor skrev:
Hej,

Undrar en liten sak, vi får besök av sotaren 3 ggr per år för att sota våra pelletspanna, och får lapp i brevlådan ca 1-2 veckor före besöket och att de kommer nångång mellan 9-12 på dagen, man planerar in det, tar ledigt från jobbet för att kunna vara hemma och släppa in sotaren å allt. Men, säg 2 av 3 gånger så ringer de alltid kl.8 på morgonen samma dag och säger att vi kan inte komma pga sjukdom och att de kommer skicka en ny lapp nån gång frammåt i tiden... där står man ledig från jobbet, med en panna som slagitsav ett antal timmar tidigare för att bli kall innan de dyker upp.. Får de göra hur de vill utan att det kostar dem något? är vi inte hemma eller missat att stänga av pannan så får vi betala straffavgift!
Verkar som att den sotarmästaren bör bli skyldig en del gratis sotningsr. Hel oacceptabelt att inte utföra sotningen samt tvinga er att vara hemma. Vi har som policy att vi omfördelar jobbet på de friska gubbarna så jobbet endå blir taget.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.