3 516 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Är jag jobbig?
Känner mig väldigt jobbig när vi har hantverkare hemma. Klarar inte att stå och se på hela tiden, men sen när de gör fel, har söner saker, gör saker fult, vilket händer hela tiden måste jag ju påpeka det. Är det normalt? Hantverkare har tex lånat verktyg och annat utan att fråga och ibland haft sönder detta. De har haft sönder inköpt material och sedan satt fast detta, tex trasigt kakel... Det måste väl vara normalt att påpeka? En del jobb blir också extremt fult gjorda tex med bred ful ojämn fog, glapp runt eluttag, spruckna dörrposter... är så trött på att få påpeka sådant, är det normalt att få hålla på så? Jag har t o m varit med om en hantverkare som satte fast ett dörrhandtag upp och ned och som verkade tycka att jag var jobbig som påpekade detta... sen undrar jag om det är normalt att lämna en renovering smutsig, full av byggdam, skruvar, sågspån så att det tar timmar att städa?
/Suck-trött-på-renovering
Ta in duktigare hantverkare. Framförhållning!V Villavilse skrev:Känner mig väldigt jobbig när vi har hantverkare hemma. Klarar inte att stå och se på hela tiden, men sen när de gör fel, har söner saker, gör saker fult, vilket händer hela tiden måste jag ju påpeka det. Är det normalt? Hantverkare har tex lånat verktyg och annat utan att fråga och ibland haft sönder detta. De har haft sönder inköpt material och sedan satt fast detta, tex trasigt kakel... Det måste väl vara normalt att påpeka? En del jobb blir också extremt fult gjorda tex med bred ful ojämn fog, glapp runt eluttag, spruckna dörrposter... är så trött på att få påpeka sådant, är det normalt att få hålla på så? Jag har t o m varit med om en hantverkare som satte fast ett dörrhandtag upp och ned och som verkade tycka att jag var jobbig som påpekade detta... sen undrar jag om det är normalt att lämna en renovering smutsig, full av byggdam, skruvar, sågspån så att det tar timmar att städa?
Oj, nej det låter inte som att du är jobbig. Men jag förstår din känsla av att upplevas jobbig. Man vill ju sällan kritisera någons arbete. Men du betalar ju dyra pengar och har all rätt att få det bra utfört! Jag undrar mest vilken otur du haft med hantverkare, hur väljer du ut dem?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Angående städningen så beror det ju på vad ni överenskommit. Det tar sannolikt ungefär lika lång tid för hantverkaren att städa. Anlitar du på löpande räkning så kanske många hellre hade gjort städningen själv och sparat några tusenlappar. Är det fast pris så borde väl en ”normal” städning ingå, undanplockat och sopat/dammsuget, men smutsiga fönster och damm på lister utanför byggområdet får man nog räkna med. Sen går det ju att göra mycket för att kapsla in området ordentligt så att damm och bråte inte sprider sig i riktigt hela huset. Men det tar ju tid att vara noggrann, och tid kostar pengar så det beror nog på vem som står för fiolerna hur noggrant det blir...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Hjälper knappast. Personligen haft flera riktigt dyra svenska hantverkare som varit i det närmaste odugliga. Samtidigt har många från öst jag sett varit både billigare och duktigare.Jonatan79 skrev:
Som vanligt är det dåligt att generalisera. Det finns bra och dåligt folk i alla länder och har inget med nationalitet att göra.
Tack, ja då är jag inte ensam iaf. Det finns så klart duktiga hantverkare och personer som inte bryr sig om resultatet i alla länder. Ibland har det handlat om att samma firma skickar en person som tycker om att göra sitt jobb ordentligt och nästa gång skickar de någon som mest verkar vilja bli klar snabbt och struntar i hur det ser ut... angående städning var detta ett jobb med fast pris och jag förstår att hela huset så klart blir dammigt, men tycker att man väl tar bort det värsta på stället man precis byggt. Om de tex sätter en ny fin bänkskiva i köket och sedan lämnar den med ett tjockt lager damm och skräp. Men det är förstås lätt att fixa jämfört med annat... tack för alla svar!
Det finns alltid så otrolig stora skillnader. Personligen tycker jag att hantverkare som jobbar organiserad, prydlig och ordningssam gör oftast ett bättre jobb. Så det säger mig mycket om en hantverkare lämnar arbetsplatsen och plockar efter sig. Och påtalar mig om det har blivit någon skada. Tyvärr är verkligheten inte sällan en annan. Och då får man fundera om man ska rekommendera personen till någon annan eller ta hen in igen för ett nästa jobb.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag skulle själv få krupp om jag inte hela tiden höll undan skiten medan jag jobbade och det sista man gör för dagen när man lämnar kunden är att man städar undan ordentligt och ställer i ordning maskiner, verktyg etc i en hörna för sig själv... (tar typ 10-15min på sin höjd)M mpostma skrev:
Man måste tänka på att när kunden kommer hem är de nyfikna på vad som hänt och ska då kunna gå in i köket, badrummet eller var det nu jobbas för att titta vad som hänt.
Dessutom är det betydligt roligare att komma tillbaka och börja jobba nästa dag när det är ordning och reda.
Har ni hantverkare hemma för att titta på jobbet innan offertskrivandet så försök få en flukt in i deras skåpbil...
Det talar också många ggr om hur ordningssamma de är med att sköta sina jobb.
Klicka här för att svara