engs
Har slökollat lite på YT, en som bygger hus i USA och de moment han tar in hjälp verkar alla vara extremt specialiserade.

T.ex. bara för gipsskivorna.
En som kommer in för att mäta upp och beställa rätt antal, typ (brandklass) och storlek på gipsskivorna.
Några gubbar som bär in gipsskivorna samt fördelar de korrekt efter rummen, antal och ev. storleksmässigt.
Ytterligare andra som skruvar upp skivorna samt tar upp hål för fönster och el etc.
Sen några som bara spacklar/tejpar skarvar och skruvhål.
Osv.

Dvs istället för att ha snickare och målare som utför alla momenten ink. bära gipsskivor för X kr i timmen som en diversearbetare borde kunna utföra för X/2 kr i timmen eller så.

Samt att de verkar vara väldigt effektiva då de är så specialiserade.

Hur pass specialiserade är man i Sverige vid sådana byggen, främst i närheten av storstäder jag antar det skulle vara möjligt.

Har aldrig byggt hus själv, eller varit byggherre för ett nybygge. De byggen jag ser i jobbet är främst industrier etc så inte relevant.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag känner en elektriker som berättade om ett stort nybygge där de inte hade någonting på lager, för varje dag fick de en pall med precis det som beräknades gå åt, 10 meter kabel kapad, 15 klammer och 15 skruvar i påsar o.s.v. Det fungerade inte bra, det var alltid något som saknades och då fick man returnera hela pallen och börja med något annat
 
  • Wow
Gubbe 65
  • Laddar…
engs
Det som var lite fascinerande var att detta sker vid ett enstaka löshusbygge. Inte något stort nytt villaområde där de kör löpande band och klappar upp 100 villor på rad.

Ditt exempel låter mer som det senare samt som någon central styrning? Här är det mer ett gäng underleverantörer som tar vid efter varandra mer organiskt och där var och en följer regelverket för sin del av bygget.

Dvs den som skruvar upp gipset kan inte slarva för att denna ändå inte ska spackla, då de måste följa viss spec på max glipor etc.
 
  • Gilla
Fredric Ydefjäll
  • Laddar…
Tror mer att det handlar om dagavlönad personal. Då sätts de på specifika arbetsuppgifter av nån ledare och de gör det de ska bara.
 
  • Gilla
henric78 och 6 till
  • Laddar…
engs
Det är specialiserade underleverantörer, förklaras i filmerna etc. Men visst kan de kanske kallas dagavlönade då de (eller ägaren av varje underleverantör ivf som normalt är en av hantverkarna) bara får betalt för det jobb de utför och antagligen kan sparkas ut från bygget på dagen.

Edit: var inte på detta bygge men hörde de prata om att i större städer fanns det de som specialiserade sig på enbart gipshörn. Dvs tom delen att spackla var då uppdelad så hörn (om det vara bara utvändiga eller även invändiga kommer jag inte ihåg) som ska förstärkas hade en egen underleverantör som bara fixade det.
 
Redigerat:
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Fast frågan är om de skulle stå och säga att de är dylika arbetare i en film eller vad det nu är. Låter ju bättre att säga att de är specialister på nåt än att säga att vi hämtade 20 pers som ville ha nå dollar........Tror ingen arbetsgivare vill skylta med sånt........
 
  • Gilla
Altaböke och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Kan gissa vem du följer och ja I USA är det en annan kultur där vi bygger klart hus innan vi går på nästa medans I USA verkar många ha ett eget lag för varje moment som sedan flyttar runt. Jag har svårt att tro att deras metod är generellt bättre men båda har nog sina för och nackdelar.

Kan bara gissa att dom anställda bara får betalt för det dom producerar så dötiden mellan projekt och all extra tid att flytta verktyg och byta folk inte kostar företagen något.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
C
Kanske inte extremt, men däremot har jag noterat att det fortfarande verkar hyfsat vanligt med inredningssnickare i USA. Dvs. som sätter lister, foder, monterar och bygger skåp m.m. Det är kanske något som borde återinföras här.
 
  • Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
engs
S Stefan1972 skrev:
Fast frågan är om de skulle stå och säga att de är dylika arbetare i en film eller vad det nu är. Låter ju bättre att säga att de är specialister på nåt än att säga att vi hämtade 20 pers som ville ha nå dollar........Tror ingen arbetsgivare vill skylta med sånt........
Det förekommer garanterat även om jag har lite svårt tro det är fallet just här. Själva fenomenet med specialiserade underleverantörer jag fann intressant. Från en amatörs synvinkel har jag svårt att tro de skulle arbeta så effektivt som kameran visar om de var plockade direkt "från gatan".
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Det är extrem personalomsättning i USA, man plockar in folk hej vilt från diverse agencys eller ”från gatan”.
Att man har så specialiserade roller har med stor säkerhet med deras extrema kontrollbehov att göra, de litar inte på att de anställda kan göra fler uppgifter.
Effektivitet är inget som Amerikaner jobbar med...
 
  • Gilla
RickardAvara och 3 till
  • Laddar…
Sen får man ha i åtanke att lönerna förmodligen är galet mycket lägre i USA än i Sverige. Så dessa "experter" inom olika områden kostar ungefär samma som en, två eller tre snickare i Sverige.

Det hade knappast varit möjligt att ha denna spridda kompetens på ett bygge i Sverige pga lönekraven, då hade priserna till kund tiodubblats.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
chaser chaser skrev:
Det är extrem personalomsättning i USA, man plockar in folk hej vilt från diverse agencys eller ”från gatan”.
Att man har så specialiserade roller har med stor säkerhet med deras extrema kontrollbehov att göra, de litar inte på att de anställda kan göra fler uppgifter.
Effektivitet är inget som Amerikaner jobbar med...
Nej, egentligen det tror jag inte. Snarare sprunget ur just tanke om effektivisering och kostnads/kundskapsutförande. (Därmed absolut inte sagt att de har högre kompetens eller kunskap än andra jämförbara yrkespersoner i vårt land!)
Olyckligt och fel att slå fast att amerikaner inte arbetar med effektivitet.
Tror att sätta gubbe på månen, bygga hangarfartyg, flest nobelpristagare etc snarare vittnar om en mycket hög kunskap och effektivitet.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
P
P Plutus skrev:
Jag känner en elektriker som berättade om ett stort nybygge där de inte hade någonting på lager, för varje dag fick de en pall med precis det som beräknades gå åt, 10 meter kabel kapad, 15 klammer och 15 skruvar i påsar o.s.v. Det fungerade inte bra, det var alltid något som saknades och då fick man returnera hela pallen och börja med något annat
Sådant är helt värdelöst.
Att beställa materiel efter dagen gör dessutom att det inte finns något miljövänligt i närheten.
Vet ett bygge för ett tag sen där de gjorde så.
Upp till 4-5 transporter varje dag i ett par veckor. Fullstor lastbil som lämnade ett kuvert, en annan lastbil som levererade ett annat kuvert från samma ställe osv.


I Sverige utbildar väl sig folk till att bli just byggnadsingenjörer(?) eller vad det heter som räknar ut vad som behövs och byggföretagen bör väl ha en besättning som kan mer än att spackla nått hörn. I med vi inte har slavlöver i Sverige så tror jag nog att ha en specialist på minst lilla skruv hade mångdubblat kostnaden för en villa.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
chaser chaser skrev:
de litar inte på att de anställda kan göra fler uppgifter.
Instämmer till fullo! Köpte elektronikprytlar i en stor affär när jag var över senast och väl ute på parkeringen upptäckte vi att vi råkat få något fel så behövde lämna tillbaka den delen och få pengarna tillbaka för den men behålla resten. Gudars skymning vad krångligt det var! I Sverige hade det räckt med att gå till kassan/kundtjänst och förklara vad som blivit fel och så hade de löst en reklamation/återköp på några minuter. Så icke på stället i USA. Först hitta rätt person, bli skickade mellan olika delar, sen vänta på "killen med nyckeln" för de måste kontrollräkna de prytlarna som låg kvar och bara en person hade nycklar till den montern, sen till kassan och krångla där, sen vänta på reklamationskillen för det fanns bara en som kunde göra reklamationer, sen vänta på hans chef för han måste få godkänt först osv osv osv... Det var alltså en stor butik med massor av anställda men varje anställd fick bara göra en liten del, tog du betalt i kassan fick du inte göra reklamationer, låste du upp glasmontrar fick du inte sälja grejerna, gick du runt och visade prylar fick du inte låsa upp montern osv. Sjukt oeffektivt!
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Instämmer till fullo! Köpte elektronikprytlar i en stor affär när jag var över senast och väl ute på parkeringen upptäckte vi att vi råkat få något fel så behövde lämna tillbaka den delen och få pengarna tillbaka för den men behålla resten. Gudars skymning vad krångligt det var! I Sverige hade det räckt med att gå till kassan/kundtjänst och förklara vad som blivit fel och så hade de löst en reklamation/återköp på några minuter. Så icke på stället i USA. Först hitta rätt person, bli skickade mellan olika delar, sen vänta på "killen med nyckeln" för de måste kontrollräkna de prytlarna som låg kvar och bara en person hade nycklar till den montern, sen till kassan och krångla där, sen vänta på reklamationskillen för det fanns bara en som kunde göra reklamationer, sen vänta på hans chef för han måste få godkänt först osv osv osv... Det var alltså en stor butik med massor av anställda men varje anställd fick bara göra en liten del, tog du betalt i kassan fick du inte göra reklamationer, låste du upp glasmontrar fick du inte sälja grejerna, gick du runt och visade prylar fick du inte låsa upp montern osv. Sjukt oeffektivt!
På liknande tema; det här att den som står i hotellreceptionen inte har någon faktiskt auktoritet (eller förmåga?) att lösa enkla problem utan bara verkar ha till uppgift att be om ursäkt och få gästen att känna sig hörd. Sååå irriterande om man är uppfödd i ett helt annat samhälle där det känns både helt orimligt och väldigt aggressivt att be att få tala med personens chef istället.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.