1 843 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Häck-problem...
Flyttade in i hus för någon månad sedan, häcken på framsidan ser riktigt taskig ut, några plantor verkar inte alls ha tagit sig. Är det nån mening att byta ut dessa eller ska man vänta och se om de tar sig?
Har gödslat med hönsgården och vattnar när det blir längre torrperioder.
Inte rört dem i övrigt.
Hur ska dessa beskäras? Och när?

Mvh Patrik
Har gödslat med hönsgården och vattnar när det blir längre torrperioder.
Inte rört dem i övrigt.
Hur ska dessa beskäras? Och när?

Mvh Patrik
Tycker det ser ut som en form av liguster..
Liguster! Där ringer det en klocka!
De är planterade för två år sedan!
Hela häcken (ca 30-35 meter) är relativt jämn, ca 30-45 cm hög. Men på framsidan är det 3 planto som inte verkar ha tagit sig alls och de är 10-15 cm höga och med väldigt få blad. Frågan är om man ska låta de vara denna sommar, klippa häcken jämn i höst och sen se nästa vår hur det ser ut...
De är planterade för två år sedan!
Hela häcken (ca 30-35 meter) är relativt jämn, ca 30-45 cm hög. Men på framsidan är det 3 planto som inte verkar ha tagit sig alls och de är 10-15 cm höga och med väldigt få blad. Frågan är om man ska låta de vara denna sommar, klippa häcken jämn i höst och sen se nästa vår hur det ser ut...
Ok, men då låter jag häcken frodas, gödslar kanske en till gång i Aug, och sedan klipper jag ner den i September! Klipper nog ner den ca 10 cm, så att det blir en jämn och fin häck, förhoppningsvis kan den täta till sig lite i nedkant då!
Fel och fel.pwrdesign skrev:
Gödsla inte efter midsommar för då kan häcken få svårt att gå i vinterträda. Gödsla istället med vatten...
Om du ska beskära hårt gör det på våren innan växtperioden. 10cm är inget problem.
Har också 35 meter ligusterhäck på ena sidan av tomten och 30 meter på den andra sidan.
Den på 30 meter satte vi 2006, plantor köpta i 10-pack, billigt på stort växtvaruhus.
Nu håller vi den straxs över 1 meter hög och 60-70cm bred.. den är ojämn på ett ställe för vi har ett mega träd som suger all kraft ur marken, häcken är planterad nån decimeter från trädet bara.. men vi håller övriga delar straxs över 1 meter tills den låga delen (3-4 plantor) växt ifatt..
Vi har aldrig brytt oss om några JAS månader utan bara klipper den när vi tycker det behövs.. dock inte för tidigt eller för sent på året. Men den har klippts i april o maj också o den växer fin fint.
Den har aldrig fått annan gödning än blåkorn dom senaste åren.. det får den bara en gång om året och det är på samma gång som gräsmattan för sin.
Första 2 åren vattnade vi den lite då o då riktigt blött.. vill ju inte dränka/kväva plantorna vilket kan hända när dom är små. Nu vattnar vi aldrig förutom den delen som är låg och den får en skvätt vid torrt väder.
Den på 35 meter är relativt ny, ett par år bara och den växer kanon.. är redan i midjehöjd och 50cm bred..
Klipps även den när orken o lusten faller på. Aldrig tatt hänsyn till några månader förutom som den andra att inte klippa för tidigt eller för sent.. (och det beror mest på att jag själv tycker det är för kallt för att vara ute i trädgården o pela)
Allt som växer på höjden klipps ungefär hälften.. Så har den växt 20cm så klipps ungefär 10cm bort.. så görs varje gång..
Bredden klipper vi så pass mycket att den har den bredd vi vill att den ska ha..
Den på 30 meter satte vi 2006, plantor köpta i 10-pack, billigt på stort växtvaruhus.
Nu håller vi den straxs över 1 meter hög och 60-70cm bred.. den är ojämn på ett ställe för vi har ett mega träd som suger all kraft ur marken, häcken är planterad nån decimeter från trädet bara.. men vi håller övriga delar straxs över 1 meter tills den låga delen (3-4 plantor) växt ifatt..
Vi har aldrig brytt oss om några JAS månader utan bara klipper den när vi tycker det behövs.. dock inte för tidigt eller för sent på året. Men den har klippts i april o maj också o den växer fin fint.
Den har aldrig fått annan gödning än blåkorn dom senaste åren.. det får den bara en gång om året och det är på samma gång som gräsmattan för sin.
Första 2 åren vattnade vi den lite då o då riktigt blött.. vill ju inte dränka/kväva plantorna vilket kan hända när dom är små. Nu vattnar vi aldrig förutom den delen som är låg och den får en skvätt vid torrt väder.
Den på 35 meter är relativt ny, ett par år bara och den växer kanon.. är redan i midjehöjd och 50cm bred..
Klipps även den när orken o lusten faller på. Aldrig tatt hänsyn till några månader förutom som den andra att inte klippa för tidigt eller för sent.. (och det beror mest på att jag själv tycker det är för kallt för att vara ute i trädgården o pela)
Allt som växer på höjden klipps ungefär hälften.. Så har den växt 20cm så klipps ungefär 10cm bort.. så görs varje gång..
Bredden klipper vi så pass mycket att den har den bredd vi vill att den ska ha..
Redigerat:
Har en likadan och ungefär lika gammal häck (kanske nåt år äldre) och funderade oxå på om och hur jag skulle våga ge mig på att klippa den. Tröttnade tillslut på att den såg så ovårdad ut, tog häcksaxen och klippte till den så den blev jämn och fin, och nu sådär 3 veckor senare ser den inte ut att tagit ett uns skada av detta, utan ser snarare ut att kunna vara redo att tas lite på höjden igen, så den redan börjar se ojämn ut.. Klippte ner den ca 2 dm på höjden där den var som högst, och ca en dm på vardera sidan på bredden. Nu är den ca 4 dm bred och 80 cm hög.. Jag tror inte den blivit klippt tidigare (köpte huset i vintras).
Klicka här för att svara