byggankan skrev:
Det är lerjord i slänten. Och precis som du säger så vill jag ha stora sjok och att blommandet avlöser varandra över vår/sommar/höst. Timjan har jag faktiskt redan funderat på, har sett någon lila timjan som verkar fin att ha.

Den lilla fyrkantiga delen som det står 6m och 4m på i mitten har jag funderat på att ha väldigt låga marktäckare på, men med lite högre halvbuskar högst upp så att själva gången in till mitten blir dold nedifrån. Vill att gångarna som går in ska komma lite som en "överraskning" när man går där första gången.
Lerjord passar bra till rosor.

Timjan finns många olika sorter allt från den vanliga timjanen som växer lågt buskartat ca10-20 cm, den lägre backtimjan och gråtimjan som växer precis jäms med marken. Den vanliga färgen är olika nyanser av lila, men det finns vita varianter också.

"Högre halvbuskar" Hur höga? Var det där du tänkte på ölandstok?

Redigerat:
Typ 50-100 cm kanske. Har googlar runt lite och hittat rosenprakttry som jag tyckte verkade fina också. Stod att de skulle vara i sol/halvskugga. Betyder det att de skulle klara strålande sol också?

Backtimjan är den timjansorten som jag tittade lite på förut.

Rosenprakttry är fina också! Fråga i plantskolan hur de klarar stå i en slänt (dvs. ganska torrt).

Här lite information om rosor: Danska Rosenposten har en mycket bra sökmotor där du kan söka fram rosor utifrån olika egenskaper. http://www.rosenposten.dk/
Gå in på Rosenöversigt och välj sedan "avancerad sökning" så kan du söka på användningsområde och önskad höjd.

Som sagt, rosor gillar lerjord, men det som jag är tveksam till är torkan. De slags rosor som jag i första hand kan tänka mig klara lite torrare växtplats är i gruppen Pimpinellifolia eller Rugosa.

Pimpinellrosorna blommar tidigt allihopa dvs i början av juni. Till skillnad från många andra rosor ser de inte skräpiga ut efter blomning, utan är ganska prydliga buskar. På hösten blir bladen rödaktiga och nyponen är små, runda och svartbruna. Bland de pimpinellrosor som håller sig under 120 cm finns:
Andrewsii
William III
Mary Queen of Scots

Rugosa är ju namnet på den vanliga vresrosen som klarar av att växa även i ren sand. De rosor som man har förädlat utifrån Rugosan har moderplantans tålighet och osedvanligt långa blomning. Vissa av dem doftar, har gula höstfärger och vackra röda nypon. Bland de lägre kan nämnas:

Fru Dagmar Hastrup (blommar från mitten av juni till långt in på hösten)
Henry Hudson (två blomningsperioder med uppehåll i juli)
Moje Hammarberg (blommar från mitten av juni till långt in på hösten)
Rosa Zwerg (blommar från mitten av juni till långt in på hösten)
Schneezwerg (blommar från mitten av juni till långt in på hösten)

Gå in på Rosenposten för att se bilder och läsa mera. Både Pimpinellrosor och Rugosorna har en benägenhet att skjuta rotskott, de förädlade lite mindre än de oförädlade. Ibland vill man ju ha mycket rotskott, t.ex. om man vill täcka en yta med rosor så att inget ogräs får plats att växa. Eller om man vill få en tät häck. Om du i växtbeskrivningen läser att en viss ros passar som marktäckare så kan du räkna med att den producerar bra med rotskott. Passar den som häck så är det rotskott, men inte lika mycket.

Vad gäller höjdangivelserna så kan du räkna med att rosorna inte kommer upp i den höjden om växtplatsen är torr.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.