Hej,
Har nyligen köpt ett hus med en tillhörande 10 år gammal Thuja häck. Tyvärr börjar delar av den att bli bruna. Vi dränerade huset ca 2m från häcken och det är kanske det som är boven i dramat. Vänligen se bifogade bilder, vad tycker ni vi skall göra?
Hälsningar Jur
Har nyligen köpt ett hus med en tillhörande 10 år gammal Thuja häck. Tyvärr börjar delar av den att bli bruna. Vi dränerade huset ca 2m från häcken och det är kanske det som är boven i dramat. Vänligen se bifogade bilder, vad tycker ni vi skall göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hälsningar Jur
Är det nu på sensommaren de blivit bruna? Isåfall är det er nya dränering som är boven. Klipp bort allt brunt och se hur det ser ut. Det kommer inga nya skott, men andra grenar kan på några års sikt täcka en del, eller så sätter ni dit nya buskar.
Om skadan kom redan i våras beror det på vintern som var, det finns ett flertal trådar om döda barrväxter och blåbärsris.
Om skadan kom redan i våras beror det på vintern som var, det finns ett flertal trådar om döda barrväxter och blåbärsris.
Är det i år detta har hänt? I så fall tro jag inte det är dräneringen utan vintern. I samhället där jag bor är det alla tujahäckar som har någon brun planta. Jag tror det beror på att vintern var speciell eftersom t var kallt sen varmt och sen kallt igen osv. På något sätt tror jag rötterna frös sönder. Enligt en del jag läst måste man ta ner plantan den är död, medans andra hävdar att det kommer växa nästa år.
Det som hände var att solen värmde bra på dagen, vilket fick de vintergröna thujorna att vilja suga vatten för att kyla sig och inte torka ut. Men de fick inget vatten eftersom det var tjäle i marken.Kromo skrev:Är det i år detta har hänt? I så fall tro jag inte det är dräneringen utan vintern. I samhället där jag bor är det alla tujahäckar som har någon brun planta. Jag tror det beror på att vintern var speciell eftersom t var kallt sen varmt och sen kallt igen osv. På något sätt tror jag rötterna frös sönder. Enligt en del jag läst måste man ta ner plantan den är död, medans andra hävdar att det kommer växa nästa år.
Det som är dött är dött, inget träd kan "hoppa över" ett år. En gren där det inte är något grönt alls är död, liksom att en hel thuja utan något grönt också är död.
Klicka här för att svara