4 971 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Vad är detta för häck och hur får jag den att växa?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Hej.
Vill börja med att säga att jag är totalt okunnig när det gäller växter.
Någon som vet vad detta är för häck?
Och hur jag får den att bli så hög som möjligt på fortast möjliga tid. Helst tät också.
Är mot en granne som är totalt slut i roten så vill ha den hög och tät fort som ögat. Är ca 1,5 m i dagsläget och vill ha den minst dubbelt så hög.
Vill börja med att säga att jag är totalt okunnig när det gäller växter.
Någon som vet vad detta är för häck?
Och hur jag får den att bli så hög som möjligt på fortast möjliga tid. Helst tät också.
Är mot en granne som är totalt slut i roten så vill ha den hög och tät fort som ögat. Är ca 1,5 m i dagsläget och vill ha den minst dubbelt så hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser ut som oxel,klipper du inte så blir den högre,men det går sakta en oxel skall man nog inte klippa som planta om den skall bli hög då blir den mer som ett träd
det är mina idéer det finn säkert trädgårdsmästare som kan detta
det är mina idéer det finn säkert trädgårdsmästare som kan detta
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Vet ej hur den är klippt tidigare tyvärr.Elkludde skrev:
På andra sidan tomten är den en halvmeter högre. Mot den trevliga grannen tyvärr.
Får kanske byta plats på dom...
Ser ut som oxel. (Googla på oxel). Det finns inga genvägar till att få en klippt häck att bli hög: Varje år släpper du upp den ca 10-20 cm, dvs årets klippning kommer att vara en 10-20 cm ovanför förra årets. Sedan vill du troligtvis inte ha den så hög så att du måste hyra en lift för att komma åt att klippa. Låter du oxel växa fritt blir de som träd till slut...
(Oj, såg inte att Ekludde hade svarat)
(Oj, såg inte att Ekludde hade svarat)
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Klippa när den är hög är lugnt. Har rullställning och plan tomtSommartorparn skrev:Ser ut som oxel. (Googla på oxel). Det finns inga genvägar till att få en klippt häck att bli hög: Varje år släpper du upp den ca 10-20 cm, dvs årets klippning kommer att vara en 10-20 cm ovanför förra årets. Sedan vill du troligtvis inte ha den så hög så att du måste hyra en lift för att komma åt att klippa. Låter du oxel växa fritt blir de som träd till slut...
Vad händer om man inte klipper alls?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Men det växer nåt i nederkant som inte är Oxel det täcker väl litehantverkare1 skrev:
Tänkte på är inte grannen ute när Oxelen är utan löv?
Ett sätt att få en snygg häck är att föryngra den 20 cm över marken,men då ser du lite mer av grannen en längre tid
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jo. Det är ju en del ogräs jag inte orkat ta itu med.Elkludde skrev:
Bra ursäkt att slippa ta hand om det
Har också tänkt på hur det blir i vinter.
Kanske får bygga ett plank istället
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Om den står på din sida är du skyldig att hålla häcken klippt på båda sidorna. Om du låter den växa fritt kommer oxeln försöka uppnå sin naturliga trädform. Du får då räkna med att häcken inte bara blir högre utan också bredare, framför allt upptill, där den utvecklar trädkronor. Grannen kan tänkas ha invändningar om träden hänger ut över hans tomt.hantverkare1 skrev: