Vi har två ståtliga tallar på tomten - perfekta för gungor. Men marken runt dem är full av ytliga och knotiga rötter som man helst inte vill gå barfota på. Går det att fylla upp med någon decimeter jord och plantera gräsmatta eller vad kan man göra? Vill helst inte ta ner tallarna.
bild 1 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D09
Jag hade satsat på något mjukt material t ex jord, sand, flis osv bara o fylla på ( i min värld iaf ) 👍

Ska man ha gungor är det gott att landa mjukt :)

Påverkar det träden på något vis om jag skulle tippa på en halvmeter jord?

D09
martinhedstrom skrev:
Påverkar det träden på något vis om jag skulle tippa på en halvmeter jord?
Min personliga uppfattning är att det kan bara bli bättre.

Rötterna blir mer skyddade och får väl på sikt möjligheten att ta upp näring därifrån också.

Brukar väl inte vara bra att lägga jord mot stammen, men rötterna tål nog att vara under jord ;)

/ATW

Jag är skeptisk till en halvmeter jord eftersom rötter av det ytliga slaget behöver luft. Sen vet jag inte precis hur mycket man vågar lägga på…någon decimeter eller två kanske?

Jag är ingen trädexpert, men tallar kan växa i rätt torr mark. Kanske det inte är så mycket jord som finns ovanpå berget här, så att rötterna inte kommer längre ner? Är inte så ovanligt där det är sådana förhållanden, t ex här på västkusten. På andra ställen kan rötterna vara helt osynliga då det finns mer jord under.

Som sagt, trädrötter behöver luft. Lägger man på en halvmeter kommer träden sannolikt att dö. Skall man tvunget lägga på något hade jag satsat på fem centimeter flis, det täcker de flesta rötterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.