I samband med dränering så har vår häck förstörts på olika håll. I samband med att dom behövde lyfta över jord som inte fick plats på tomten när dom grävde upp så lyfte dom över det över buskar och in i container.
Men problemet är att dom då förstörde ca 2 meter av vår insynsskyddande buskar genom att köra genom maskinen och jord som rasat ner över buskarna och skadat rötter. Dessa 2 meter har det som insynskydd mot en väg.
Ca 3 meter åt sidan är entrén där dom kunde kört ut materialet till container. Vi ser redan nu att dom 2 meterna är på väg att dö.

Sedan har vi en annan sida där dom också kört av rötterna och det har nog hänt i dagarna så vi kommer nog se konsekvensen av det inom några veckor. Men där rör det sig säkert om 5-6 meter buskar som är ca 2 meter höga som vi har som insyns skydd mot grannarna och vi är även rädda att dom ska bli arga då vi tror dom kommer dö.

Vad göra man i en sån situation? Att saker inte är fint osv efter dränering förstår jag men att häcken gått sönder känns onödigt och vad gör man. Klagar ordentligt, ber att få ersättning eller är det något man bör räkna med? Tips & tankar tack.

D09
Som du säger, man får räkna med påverkan.

Sen beror det på vad man avtalat om, dvs återställning.

Sen kan det ju vara fråga om slarv/ vårdslöshet.

Dom sparar 1-2 Tim på att inte köra de extra meterna, men egentligen helt onödigt då det fanns öppning.

Tråkigt att det blir så, har inget bra svar men hör med Konsumentombudsmannen i kommunen.

Tills det är utrett så håll motsvarande summa innestående och bestrid faktura.
Meddela även firman hur ni tänker. De kanske själva känner i efterhand att det där var kanske dumt.

Vänd på frågeställningen i stället och fundera på hur du tycker man skulle gjort om nu inte jorden fick plats inne i trädgården. Vilka alternativ fanns det om man inte skulle lyfta över resp köra igenom buskarna.
Om det inte fanns några andra lämpliga alternativ tycker jag inte det är något att bråka om. Men om det fanns rimliga och bättre alternativ kan du ta upp frågan och ifrågasätta deras agerande.

Om rötter gått av pga att man grävt så får man nog ta det för man kan ju inte trolla ner rören. Att rötter skulle gått av för man kört på marken låter mer underligt.

Beroende på vilka buskar det är så klarar etablerade växter en hel del misshandel om dom får lite omvårdnad. Kanske du ska klippa ner dom eftersom busken anpassar sig till vad roten kan klara. Så när en rot blir skadat så släpper dom av löven för att inte torka ut eftersom roten då inte kan ge lika mycket näring. Sen återhämtar dom sig till nästa växtsäsong.
Har själv fyttat stora buskar genom att klippa ner hårt och sen kapat av stora delar av roten vid flytten och det har gått bra.

Redigerat:
Då kanske det finns hopp om någon buske som ser helt död ut då :-)
Jag anser att man kunde ha kört 3 meter åt sidan till entrén och där haft fri lejd att ställa en container precis utanför och lasta utan att göra det över busken. Det gjorde dom sen. Det är väl det jag önskade dom hade gjort så hade vi sluppit detta problemet då det är en mindre grävmaskin men buskar som är över 2 meter.
När jag säger att rötterna gått av så menar jag att ett flertal av buskens nedre grenar/rötter som utgör högre och långa grenar är sönderkörda av "grovåterställning". Det var inte i samband med grävningen som ett större antal rötter gått sönder och det rör ca 4 meter av busken, som är mot grannen och fungerar som insynsskydd för båda sidor.

Hade ett samtal och bad arbetsledaren komma och kolla på det nästa vecka och det gör han, kanske ser han lösningar på hur man får dom att överleva. Det vore så tråkigt att behöva klippa ner dom mot grannen då dom är över 2 meter höga och på framsidan har vi 2-3 meter som känns helt dött, men du säger att dom tappar bladen så det kan finnas hopp men det är så många grenar som är av så jag tvivlar på det. Men jag hoppas.

Tack för alla tankar och funderingar

Då du skriver att det fanns en alternativ väg in, och att dom även använde denna gör ju att du säkert kan snacka till dig ersättning. Kanske inte för allt om dom vägrar, men att ni kanske kan mötas halvvägs eller något sånt. Att köpa in nya plantor och sätta där det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.