Nu mina trädgårdsvänner, har jag en fråga till er! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig iallafall. Vi bor i ett ganska öppet läge med fält på andra sidan vägen på vår framsida. Vi har en rad rönnar (längs vägen till vänster i bild) som skydd mot vindarna som nästan alltid drar ifrån framsidan, och i vintras när det föll ungefär 10 cm snö hade vi FÖRFÄRLIG snödrivning. Vårt hus är 25 meter långt och som en vägg så snön samlas och stannar där och tumlar i hörnet mellan huset och garaget särskilt.

När alla andras tomter hade ett tunt tunt lager av snö på sig, såg vår framsida ut såhär (och det blev värre och värre innan våren kom):

2014-01-23-1616_zps1531a9dc.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta byggdes alltså upp under några dagars tid och gjorde att vi varje dag när vi kom hem från jobbet körde rakt fast med bilen precis på uppfarten (så nära vägen man kommer utan att det blev farligt, som tur var) och sen fortsatte det bara. Köpte snöslunga för att kunna ta oss ur huset överhuvudtaget på morgonen. Detta var alltså i vintras när det nästan inte snöade nånting alls. Vi vågar ju inte hoppas på en snöfri vinter igen men nu har vi iallfall möjlighet att planera inför den som kommer nästa år. Vi får snöslunga oss igenom kommande vinter men därefter skulle vi gärna ha en lösning, eller nödlösning.

Så, vilka alternativ är vettiga för att hindra snödriv? Finns det buskar att sätta mellan rönnarna som blir tillräckligt täta eller är det plank som gäller? Sätta rader av buskar som samlar lite var? Vi får offra utsikten även om det tar emot lite, men det var helt ohållbart de veckor det höll i sig i vintras. Får vi en lång kall vinter vet vi inte ens hur det kommer gå.

Att uppfarten snöar igen är ett stort problem och vi vet inte hur vi ska lösa det riktigt, vi kan inte ha en grind som håller utan för vi måste ju kunna köra upp på uppfarten och komma undan från stora vägen så ingen kör in oss, så att säga.

Vi är tacksamma för hjälp och förslag!

Korvgubbe
Vad ni behöver är något som stoppar vinden, alltså duger en häck med vintergröna plantor jättebra så länge de är höga nog.

Finns det något särskilt man måste tänka på angående rönnarna? Så att inte buskarna typ konkurrerar ut dom eller så? Och vintergrönt, då är det tujor eller liknande som gäller?

Prova med ett snöstaket i vinter, innan ni planterar något.

20141551-origpic-243d38.png
Skapa konto

snostaket_1_1024.jpg
Skapa konto

Att det bildas drivor beror på att luften tvingas uppåt och över huset. Snön hänger inte med i svängen utan faller ur.

20-30 gånger nätets höjd.. Hur höga nät finns det? :cool:

Troligen är det så att vinden inte orkar bära snön över ert hus och att det är därför den släpper den framför huset. Ett annat alternativ är att vägen ligger högre än er tomt eller merken på andra sidan så att den fungerar som ett snöstaket och därför släpper snön framför ert hus.

Finns möjligheten till det så hade jag funderat på att försöka få tillstånd att sätta ett snöstaket på andra sidan vägen från ert hus sett :-) Tänk då på stakethöjd och avstånd till vägen så att ni inte lägger drivsnö på den...

En häck kan ju göra att ni får drivor bakom så den får stå tillräckligt långt bort för att inte störa er ;-)

Lycka till!

Javisst är det så, vi vet ju varför snön fastnar hos oss, men vi vill helst inte att den gör den ;)

Jag HAR ju funderat på det där med snöstaketet på grannens fält istället, för jag är lite bekymrad över att det ska bildas stora drivor på vägen istället ifall vi inte "släpper in" snön på vår gård, men samtidigt så är ju det ohållbart också :) Vägen ligger högre än både fältet och vår trädgård.

Hur glad tror ni en bonde är i att samla all snö på sitt fält? :rolleyes:

Om drivorna hamnar bakom häcken så att vi kan komma in i huset och parkera bilen så är vi överlyckliga! Fråga är ju om det räcker, 2-3 meter hög häck?

Jag ansvarar själv för snöröjningen i min kommun och jag skulle säga att du har 50/50 på att få sätta sraketet på hands mark, beror säkerligen på vad han odlar mm...

Men ska du plantera så hade jag nog inte kört på thuja, tycker den är för "tung". I mitt tycke förespråkar jag någon lövbuske, borde ge samma effekt som ett snöstaket.

Tycker du såna är för tunga för att det kommer bildas stora drivor på vägsidan? Jag vet faktiskt inte vad han odlar, i år har marken legat i träda, vi har haft huset sen förra vintern :)

Du kan nog mycket väl få en vall utanför, men jag menade mer att en lövbuske ger ett lättare intryck än en barrbuske :)

Mmmhm. Ja det är ju förstås helt sant. Tycker inte barrbuskar är särskilt roliga. Men jag tycker inte att en snöhög på 190 cm är särskilt rolig heller ;) Uppfarten är ett annat problem, där kan vi ju inte skydda pga måste ha tillgång till den från vägen direkt. När det var som värst i vintras övervägde vi att riva garaget och göra om det till en carport, så snön iallafall kunde blåsa igenom den :eek:

Här hade vi den värsta drivsnön som min driftledare sett på nästan 25 år, så drivsnön var tuff under vintern som var :)

Det kan vara idé att vänta en vinter till. Vi har också drivbildning, men det varierar ganska mycket från år till år.

De få gånger det blivit riktigt mycket, kanske två tillfällen på 10 år, har vi bett lantbrukare komma och röja.

Ja vi kommer ju inte hinna göra något stort åt någonting innan vintern är över oss så det blir ett testår till. Och jag hoppas verkligen att det är ovanligt, men med tanke på hur lite snö som föll och att vinden alltid kommer från det hållet så vet jag inte hur det skulle bli mycket bättre flera år framåt :)

Vi ber vädergudarna om att det var ett undantagsfall!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.