hantverkare1 skrev:
Stöld är det knappast.
Grannen har ingen ekonomiskt vinning i det hela.
Heter något annat på fikonspråk.
Oredligt förfarande kanske.

Q
BiFuel skrev:
Det har han väl? Han har ju tagit ved som rimligtvis betingar ett marknadsvärde. Eller hur menar du?
Han har tagit ner träd och sedan dragit 50% till vägen som vi kan tolka har försvunnit. Har grannen bara kört bort och kastat det så är det inte stöld. Har han senare beslutat sig för att behålla det så är det ändå inte stöld utan något följdbrott.

Jag försöker hålla mig så långt ifrån grannarna jag kan, kan inte svara för vad jag skulle ta mig till om jag stöter på dem. Själva så har de inte bemödat sig ens med en ursäkt. Har kontaktat en advokat, polisen har på något märkligt sätt lagt ner förundersökningen..... Jag ger upp .... Skatten går tydligen till alla andra än de som snällt betalar in varje månad.

Larssan skrev:
Har kontaktat en advokat, polisen har på något märkligt sätt lagt ner förundersökningen.....
Det är inget märkligt, polisen lägger ner alla förundersökningar.

Jag förstår inte hur det inte kan klassas som stöld ifall att någon tagit något och forslat bort det oavsett vad de senare gör med grejerna? Vad ska det spela för roll, det är ju en privatperson som blivit av med sin egendom?

Hej

Har man förstört något som man inte juridiks besitter rätten till så är det skadegörelse. Att såga ned ett träd olovligt som man inte äger är skadegörelse. Och tar man trädet och säljer eller använder det blir det även stöld. Stöld måste man ha uppsåt till och det vill säga att man skaffa sig en ekonomisk vinning med handlandet.

//Calle

• Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Hur gick det? Blev det något skadestånd? Vad sa advokaten?

Jag är med nyfiken på hur de gick. Tur att jag inte äger någon mark för hade detta hänt mig och rättsväsendet hade skitit i det så hade jag säkert varit med i nästa säsong av Veckans Brott

Ramnemark skrev:
Jag är med nyfiken på hur de gick. Tur att jag inte äger någon mark för hade detta hänt mig och rättsväsendet hade skitit i det så hade jag säkert varit med i nästa säsong av Veckans Brott
det kanske slutade så här och det finns ingen internet i fängelset :)

• Gilla
dsub och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.