Vid min mammas fritidshus finns körsbärsträd på ett par ställen som skjuter en massa skott. Jag funderar på att gräva upp några skott och flytta till min tomt. Hur stora förutsättningar har det att lyckas? Är det något speciellt att tänka på? Å ena sidan vill man gräva upp stora skott för att snabbare få frukt, men å andra sidan kanske man bör satsa på mindre för att inte behöva gräva så djupt. Vilka förutsättningar beträffande jord och ljus är bra för körsbär?
Erik
Erik
Jag har inte gjort detta med körsbär så hur stora chanserna är och vilken storlek som är bäst kan jag inte uttala mig om. Men om jag försökte skulle jag gräva upp ett antal skott (fler än jag slutligen tänkt plantera) i olika storlekar och sätta dem i vanlig plantjord i några stora planteringskärl, behöver inte vara krukor utan hinkar, trälådor o dyl går bra. Antar att vattningen blir viktig eftersom körsbär är relativt törstiga träd, skulle satsa på att hålla jorden fuktig men inte ständigt sjöblöt så att de ruttnar.De skott som tog sig bäst skulle jag plantera ut.
Körsbärsträd är ganska törstiga som sagt och rätt näringskrävande. Lätt, mullrik jord har jag läst men är inte övertygad om att det där med "lätt" är så viktigt - där vi bor finns det massor av fågelbärsträd (vildkörsbär) som verkar trivas utmärkt i tung lerjord, så jag för min del tror att mullhalten är viktigare.De gillar ljusa lägen vilket inte behöver betyda full sol hela dagen men i alla fall inte intill en mörk nordvägg.
Körsbärsträd är ganska törstiga som sagt och rätt näringskrävande. Lätt, mullrik jord har jag läst men är inte övertygad om att det där med "lätt" är så viktigt - där vi bor finns det massor av fågelbärsträd (vildkörsbär) som verkar trivas utmärkt i tung lerjord, så jag för min del tror att mullhalten är viktigare.De gillar ljusa lägen vilket inte behöver betyda full sol hela dagen men i alla fall inte intill en mörk nordvägg.
Är det vildskott från körsbärsträd är det alls inte säkert att du får bär på trädet och ännu mindre säkert att du får goda bär. Har du sett att några av dessa lite äldre skott i din mors trädgård har givit frukt?
Det säkraste är alltså att för ett par hundralappar köpa ett nytt äkta körsbärsträd i plantskolan. Och ännu hellre ett träd som har beteckningen E-planta.
Det säkraste är alltså att för ett par hundralappar köpa ett nytt äkta körsbärsträd i plantskolan. Och ännu hellre ett träd som har beteckningen E-planta.
Tack för svaren. Om man skall gro dem i hinkar, borde man då gräva upp dem på våren så att de har sommaren på sig att få fäste? Vildvuxet är det rakt igenom. Någon gång under mitten av 1900-talet brukade dåvarande ägaren av huset sitta ute och äta körsbär och spotta ut kärnorna. De större träden brukar bära små men goda bär. Givetvis är det en genväg att köpa ett träd, men det ena utesluter inte det andra. Vad innebär E-planta?
Erik
Erik
Nu har jag grävt upp tre skott och grävt ner ett av dem på min tomt. De två andra skall jag plantera i morgon. Blir det bra så blir det bär om några år och annars har det inte kostat mer än lite jord och ett par timmar. Det var mycket lättgrävt, så det är nog ganska sandig jord. Mull finns förhoppningsvis i den planteringsjord som jag slog i gropen.
Erik
Erik
HallojAvemo skrev:Nu har jag grävt upp tre skott och grävt ner ett av dem på min tomt. De två andra skall jag plantera i morgon. Blir det bra så blir det bär om några år och annars har det inte kostat mer än lite jord och ett par timmar. Det var mycket lättgrävt, så det är nog ganska sandig jord. Mull finns förhoppningsvis i den planteringsjord som jag slog i gropen.
Erik
Är lite nyfiken på hur det gick med körsbärsskotten, funderar själv på och prova den metoden
//Katarina
Jag får bär för första gången i år, men de är inte mogna än. Två uppgrävda träd planterade jag plus ett köpt träd året efter. Ett av de uppgrävda dog ovan mark första vintern, men sköt ett stubbskott på våren som sedan har tagit sig fint. Alla tre får bär i år. Sötkörsbär verkar vara ganska tacksamt. De vilda träden brukar ha små men goda bär.
Detta är det större av de uppgrävda.
Detta är det större av de uppgrävda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avemo skrev:Jag får bär för första gången i år, men de är inte mogna än. Två uppgrävda träd planterade jag plus ett köpt träd året efter. Ett av de uppgrävda dog ovan mark första vintern, men sköt ett stubbskott på våren som sedan har tagit sig fint. Alla tre får bär i år. Sötkörsbär verkar vara ganska tacksamt. De vilda träden brukar ha små men goda bär.
Detta är det större av de uppgrävda.
[bild]
[bild]
Va kul!!
Då ska jag prova och "stjäla" några skott från mormors träd 😊
Är det rotskott så är det nog surkörsbär, sötkörsbär skjuter inte rotskott. Oavsett vilket så är de ju från grundstammen och inte från den inympade sorten. Men om de är fröplantor kan de bli nästan vad som helst. Snyggt träd i alla fall, det ser bra ut.
Bären som växer i de ovårdade snåren där jag grävde upp träden är söta och goda. Jag tycker att bladen mer liknar bladen till sötkörsbär enligt följande länkar, så jag tror att det är sötkörsbär även om jag inte är säker.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/prunavi.html
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/pruncer.html
Jag vet inte om det är rotskott eller frösådda träd jag grävt upp, men "Den virtuella floran" skriver att sötkörsbären sällan skjuter rotskott. Det finns ingen ymp på de ursprungliga träden. Allt är vildvuxet. Jag trodde att det framförallt var äpplen som kan bli hur som helst om man frösår.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/prunavi.html
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/pruncer.html
Jag vet inte om det är rotskott eller frösådda träd jag grävt upp, men "Den virtuella floran" skriver att sötkörsbären sällan skjuter rotskott. Det finns ingen ymp på de ursprungliga träden. Allt är vildvuxet. Jag trodde att det framförallt var äpplen som kan bli hur som helst om man frösår.
Förmodligen är det fågelbär, dvs artmodern till alla sötkörsbär.
Det är vildväxande träd som finns i södra halvan av Sverige. Vi har sådana här. Små mörka brunrödsvarta bär med mycket kärna, men söta och goda.
Jag har också grävt upp och flyttat några sådana. Har gått hur bra som helst.
Det är vildväxande träd som finns i södra halvan av Sverige. Vi har sådana här. Små mörka brunrödsvarta bär med mycket kärna, men söta och goda.
Jag har också grävt upp och flyttat några sådana. Har gått hur bra som helst.
Klicka här för att svara
