I min trädgård har jag några olika buskar som jag inte vill ha alltför stora och yviga, en höjd på ca 2 meter är ganska lagom. Jag brukar därför klippa tillbaka dom till den höjden samt hålla in bredden lite på vissa. Problemet är då att blomningen inte blir den bästa vilket såklart är lite trist. Jag har lite dålig koll på när dessa olika buskar utvecklar blomställningar och när det då är lämpligast att klippa dom, direkt efter blomning kanske?
Buskarna det gäller är Syren, Hortensia, Brudspirea, Paradisbuske, Jasmin

Syrenen är alltid bäst att ansa direkt efter blomningen. Då har den bäst chans att utveckla nya blomanlag till nästa år. Du riskerar dock alltid att få minskad blomning om du klipper den i toppen! Bäst gör sig syrén som friväxande. Vill man hålla syrenen i en viss storlek är det bästa att varje år ta bort några av de största grenarna i marknivå.

Jag antar att samma sak gäller alla de buskar som blommar på försommaren (Schersmin heter den, inte Jasmin...) Hortensian har jag dock ingen erfarenhet av. Ett tips att gå till biblioteket och låna "Nya beskärningsboken" av Vollbrecht och Alm. Där finns beskrivningar över hur och när alla möjliga slags buskar bör beskäras.

Ok, tack för svar.
Ur blomnings synpunkt gör sig nog samtliga buskar sig bäst som friväxande utan någon klippning men eftersom jag inte vill ha dom så, utan hålla dom på ca 2 meters höjd, så ställer jag därför frågan om det finns något sätt gynna blom vid beskärning.
Hoppsan, jag har säker blandat ihop namnet Jasmin med riskokning :)
Har tyvärr inte tid/möjlighet med bibblan, men då jag har sökt info ang beskärning, så skriver man att generellt är lämpligaste perioden JAS, (juli,augusti och september) men då utgår man nog inte ifrån vad som är bäst för blomningen.

Du kan inte stimulera blomning genom beskärning men bäst chans för blomning är om du beskär syrenen nu efter blomning och då inte formklippning med häcksax utan glesa ut så att alltid några grenar är obeskurna. (Kan titta vad boken säger när jag kommer hem)

blomsterlandet.se har all den info som du behöver. Sök på din buske och skrolla ner, där finns när och hur ;-)

Linderödsåsen skrev:
blomsterlandet.se har all den info som du behöver. Sök på din buske och skrolla ner, där finns när och hur ;-)
Jo men inte svaret på men fråga. Jag vet redan att lämpligaste beskärningstid är JAS för dom flesta buskar.

Det jag läst mig till i beskärningsboken nämnd ovan är att de växter du nämner ska klippas på vårvintern och då tar man bort de äldsta grenarna några cm över marknivå. Ett alternativ är nog att klippa under JAS-perioden efter blomning. Då kan man klippa längre upp, en så kallad vaktmästarklippning :). Med reservation för missuppfattningar... Jag klipper iaf syrenerna på vårvintern och håller dom på ca 2 m med riklig blomning. Men det blir ganska klena stammar.

Det bästa för Syren är att inte beskära, utan istället gallra. Du väljer hur många år hög du vill ha busken och gallrar sedan ur efter det. Ska den vara tre årsväxter hög tar du var tredje gren, var femte gren om den ska vara fem år hög osv. Såga av dem ca 20 cm från marken så bryter flera nya skott ända nerifrån, även rostskott. Vill du istället stamma upp den kapar du högre upp så blir det med tiden mer trädaktigt. Syren blommar aldrig på årsskotten, så det du beskär nu kommer INTE att blomma nästa sommar, utan först året därpå.

Om du tycker att de överblommade klasarna är fula kan du ta bort bara dem när som helst, då får busken lite mer växtkraft, annars är det lite mysigt att spara dem, då de feta fröna är populära som fågelmat på vintern. Komplettera med att hänga talgbollar i buken i höst och hela vintern.

Om du följer mitt råd kan du ansa syrenen när som helst. Ta alltså bara bort de 2-3 grövsta grenarna, lämna ca 3/4 av grenarna, lite beroende på hur hög du vill ha den på sikt.

Jag tror att de andra mår bra att behandlas likadant, utom Spirean som jag tror kan klippas ner helt och hållet när den blir ful. Det är dock syren jag är bäst på.

• Gilla
kiirus och 1 till
  • Laddar…
Anna H : Det som du skriver tror jag på, kruxet är bara att i min syren berså är stammarna redan trädaktiga, drygt metern höga. Därifrån växer skotten vilka jag gärna vill ha blom på. Eftersom skotten redan har vuxit sig långa och blomningen precis är över så provar jag att gallra skotten istället, klipper alltså bort ca varannat skott så bör det bli blom på dom som är kvar till nästa sommar. Ska däremot försöka gallra ett par friväxande syrenbuskar efter ditt råd.
Så som Drövel skriver, att klippa på vårvintern har jag tidigare provat men aldrig fått någon vidare blomning då, så det är bara att gratulera Drövel till fin blomning på sitt.
Vad gäller mina övriga buskage så är det nog så som du även skriver, att det är bäst att gallra ner dem årsvis för att få någon blom överhuvud taget på dem, har tidigare försökt formklippa dom med maskin men då blir det nästan ingen blom alls.
Tack för bra svar

Det är klart att de är trädaktiga. Syren bryter skott på stammen, inte på de gröna skotten. Om du bara klipper det mjuka kommer den aldrig att blomma, eftrsom alla ksott blir klippta varje år.

Gallrar du skotten kommer du att få glesa stammar med några kvistar och enstaka blommor på de långa, taniga skotten, det blir skitfult. Gallra som sagt bort de tjockaste stammarna, så bryter 2-5 nya skott på stammen, de blommar om två år. De mjuka, gröna skjuter bara ett skott, och de blommar också om två år. De mjuka du redan har och låter vara blommar nästa år, men ännu mer året därpå. Problemet är att de kanske är för höga för din smak då.

Du kommer att få en tätare och mer rikblommande syrenbuske för varje år som går.

Det blir nog bra så. Du låter som att du har ett syrenträd, en ädelsyren som är ympad. En sådan ska man inte ta ner till marken, utan precis som du säger, gallra bland skotten i kronan.

Vissa blommande buskar går att formklippa (forsythia, häggmispel), andra går inte att formklippa om man vill ha blomning (exempelvis syrén) Det går ju att ha syrén som klippt häck, men då har man den för grönskan bara. Den får aldrig några blommor. Ja, du märker ju själv vad som funkar och inte funkar. :-)

Vore fint med foton, då är det lättare att berätta vad du ska göra och vad tidigare ägare gjort fel.

Japp japp, är nog läge för lite bilder, lägger in så fort jag har tid. Tidigare ägare kan jag däremot inte skylla på (plantskolan isf) då det är jag själv som planterat dom i lite omgångar. Dom är ca 8-15 år gamla.

DSC_0164 (1024x576).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0161 (1024x576).jpg
Skapa konto
Bilder på "syren bersån" vilken jag inte vill ha så mycket högre eftersom den då tar ljus/skuggar uteplatsen.

DSC_0162 (1024x576).jpg
Skapa konto
Ganska kraftig trädaktig stam drygt metern hög, vill inte såga i den.

DSC_0163 (1024x576).jpg
Skapa konto
Är väl då bättre att gallra skotten, tex här på bilden, klippa bort ett av de två sidoskotten för att då få blom på det kvarvarande nästa sommar.

DSC_0159 (1024x576).jpg
Skapa konto
"Friväxande" Syren där jag tänkte gallra ner stammarna för att även få den tätare nertill.

DSC_0158.jpg
Skapa konto
Blandade buskar. Schersmin längst bak höger, blommar fint då jag inte har klippt den förra sommaren. Forsythian gallrade/formklippte jag direkt efter blom i våras. Brudspirean, längst vänster, formklippte jag med maskin direkt efter blom för några veckor sen ( tvivlar på att den kommer att blomma så bra nästa år)

Problemet med att gallra skotten är ju att du inte får några nya skott istället. Du får blommor på de du sparat, men de kommer också att växa lika mycket till nästa år, varvid din berså blir för hög, så att du måste klippa allt, så att du inte får några blommor alls näst-nästa sommar.

Om du vill spara stammen får du väl rensa bort alla de andra grenarna så har du din trädsyren sedan. Men jag skulle ta bort den du inte vill ta bort och några till (lämna hälften av grenarna, de tunnare), för att behålla höjden ungefär som den är. De nya skotten som bryter nertill kommer ju inte att blomma nästa år utan först året därpå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.