Jag har en häck på ena kanten av tomten som vuxit sig alldeles för stor. Den har inte ansats under våra 3 år sen vi köpte huset och förmodligen inte under några år innan.

Så här såg den ut 2010:
Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ser den ut så här
20150531_152816.jpg
Skapa konto

20150531_152914.jpg
Skapa konto

Blommor och blad
20150531_152957.jpg
Skapa konto

Jag vet inte vad det är för en häckväxt men bekant som är i trådgårdsbranschen har berättat att man inte får kapa grenarna/kvistarna innanför där det inte finns blad. Gör man det så dör häcken eller i alla fall kommer det inga nya blad där.
Problemet är att det bara finns blad rätt långt ut på grenarna och väldigt mycket "obladat" inne i mitten av häcken. Man kan inte klippa särskilt mycket för att komma dit där det inte finns blad.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att klippa ner den utan att ta kål på den.
Man kanske måste klippa lite, vänta tills det växter på lite och hoppas att bladen "drivs" inåt i häcken allt eftersom för att bibehålla en tät häck. Jag vet inte...

Jag hoppas nån kunnig kan svara på:
Vad är det för häck?
När på året ska man klippa den?
Är det realistiskt att kunna klippa ner den till 2010 års modell eller åtminstone nåt i närheten?
Hur ska man klippa den för att inte ta död på den? Går det att få bladen så att säga jobba sig inåt i häcken?
Eller har vi släppt den för långt och det är bara att riva bort den och plantera nytt?

Det är en oxel, den såg väldigt fin ut på första bilden. ;)
Normalt så låter man den växa upp max en dm eller så om året annars blir den väldigt kal. Den förgrenar sig från beskärningsstället så den blir tätare och tätare ovanför varje ställe som du klippt men inte nedanför. (Lite flummigt förklarat kanske) Så du kan klippa ner den men det kommer se rätt så märkligt ut. Om du tänker dig en sopborste, lite så kommer det bli. En kal stam med massa små skott utåt.
När den har växt sig så hög att man inte vill släppa iväg den ytterligare så brukar man kapa ner den helt, till en dm ovan jord eller så och låta den växa upp igen. Det tar ju dock väldigt många år att få upp den i höjd igen.

Tack för svaret...nu vet jag vad det är för växt och kan forska vidare.

Jag förstår vad du menar med problemet att klippa den eftersom den bara växer "utåt".

Det lutar åt att kapa ner den helt som du skriver och sen hoppas att den tar sig upp till ca 1,5 m.
Hittade följande strategi på nätet:

" År 1: vattna, gödsla och mata häckplantorna fulla med näring så de stärks inför det kommande ingreppet. Använd brunnen ko- eller hästgödsel, vilken också höjer markens mullhalt och stimulerar mikroflora och rotbildning. Eller ta konstgödning, men den är inte lika bra på längre sikt. Gödsla inte för sent på hösten.

År 2: ta ner häcken radikalt 20 centimeter ovan mark eller ta bara drygt hälften. För bästa resultat bör man vara radikal, med risk att bli lite extra beskådad och få mycket mer jobb. Lämplig tid är februari-april. Fortsätt vattna och gödsla och använd helst naturgödsel. Efter midsommar är det dags att skära tillbaka skotten till minst hälften för att de ska bryta om och buska till sig.

År 3: nu ska häcken formas. Det är viktigt att hela tiden se till att plantorna blir bredare nedtill än upptill, annars ser det ut som att hela häcken ska stjälpa. Släpp inte heller upp den i höjd mer än max två decimeter per år för att den ska bli så tät som möjligt. Det tar ett par år, men sedan är er häck både föryngrad och kan fylla sin uppgift igen."

Är inte oxel en häck med genomgående stam som inte ska kapas förrän den når sin sluthöjd? (Precis som t ex bokhäckar)

Oldboy skrev:
Är inte oxel en häck med genomgående stam som inte ska kapas förrän den når sin sluthöjd? (Precis som t ex bokhäckar)
Det var något gammalt råd som snurrade runt ett tag att en oxelhäck inte skulle beskäras innan fullhöjd men då får man en väldigt konstig häck. Klippte ut ett citat från e-planta. "Oxeln bildar mycket sällan genomgående stam"
Det finns mycket oxelhäckar härikring och de klipps upptill de med. Själv satte jag en förra året som jag hoppas kommer bli lika fin som på TS första bild.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Jaså, Oxeln bildar inte en genomgående stam. Där ser man.

Å andra sidan så är det inte så knussligt med en bokhäck heller. Vi har en som var klippt knähög när vi tog över. Har släppt upp den till drygt metern nu. Enda gången det syns lite att stammarna inte är genomgående är på vintern, och inte heller då övertydligt eftersom bladen till stor del sitter kvar. Så det är väl mest en fråga om hur mycket strikt militärdisciplin man kräver av sin trädgård. (Ju mer disciplin man kräver, desto hårdare får man jobba, eftersom disciplin inte existerar i naturen. Det är ett helt igenom mänskligt påfund. I naturen är det opportunism som gäller.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.