Vet att det finns liknande trådar men väjer ändå att skapa en ny tråd då det inte är helt samma frågor.
Vi har ett väldigt gammalt ädelträd på tomten som vi vill ha bort pga att vi ska bygga altan där. Stammen längst ner är ca 40 cm i diameter och trädet är ca 3 m högt. Kan jag själv gräva ut runt om och på så sätt hugga av rötterna (de går ytligt har jag förstått) och sedan försöka gräva/bända/bryta upp stubben/stammen? Eller, behöver jag ta till andra metoder?
Mvh
Mattias
Vi har ett väldigt gammalt ädelträd på tomten som vi vill ha bort pga att vi ska bygga altan där. Stammen längst ner är ca 40 cm i diameter och trädet är ca 3 m högt. Kan jag själv gräva ut runt om och på så sätt hugga av rötterna (de går ytligt har jag förstått) och sedan försöka gräva/bända/bryta upp stubben/stammen? Eller, behöver jag ta till andra metoder?
Mvh
Mattias
Det är så jag har gått tillväga när jag tagit bort träd. I ett fall anlitades dock stubbfräsare som fräste ner stubben till runt 20cm under marknivå. För äppelträd är det lite speciellt. Det har så vitt jag vet både pålrot och sidorötter. Den förra minskar dock med åldern(?) och kan vara avkapad vid plantering.
Hade jag varit du hade jag sågat ner trädet, börjat gräva runtom och hugga/såga av rötterna allteftersom. Sen ser du hur det artar sig. Men stubbfräs är smidigt om du inte behöver få upp allting utan bara jämna av ytan.
Hade jag varit du hade jag sågat ner trädet, börjat gräva runtom och hugga/såga av rötterna allteftersom. Sen ser du hur det artar sig. Men stubbfräs är smidigt om du inte behöver få upp allting utan bara jämna av ytan.
Tänk på att behålla så mycket av stammen du kan, så har du lite hävarm att jobba med!
Ett annat tips är att ta en gammal tigersåg du inte är så rädd om o såga rötterna med istället för yxan!
Plockade för två år sedan upp 40 tujarötter (ca 40 år gamla) på samma sätt!
Före
Efter
Ett annat tips är att ta en gammal tigersåg du inte är så rädd om o såga rötterna med istället för yxan!
Plockade för två år sedan upp 40 tujarötter (ca 40 år gamla) på samma sätt!
Före
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara