Hej

Brukar beskära mitt aromaträd vid denna tiden på året. Trädet är ca 10 år gammalt och ger bra med frukt. Jag brukar korta in långskott, gallra bort tätväxande/grenar som växer åt fel håll och försöker hålla en vettig form i trädet. Det har nu vuxit sig högt men hur gör man med toppskottet ? Tycker att det börjar bli lite väl högt och vill gärna ha ett "avslut" på toppen. Trädet är ca 5 meter högt nu. DSC_0442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag var i samma läge med mitt "Fredrik" förra året. Bestämde mig för att det inte skulle bli högre någonstans, och klippte allt till ca 3 m höjd. Sparade inget toppskott.

Min tanke är att det är ett träd som är under kontroll, dvs klipps varje år, och det är bara görbart om det är lågt och glest. Tänker alltså hålla det litet. Det ger tillräckligt med frukt ändå, och kvaliteten på frukten blir bra med ett glest träd där solen kommer till överallt, och där man kan kartgallra för att få stora fina äpplen. Så jag tror att rent estetiskt blir det helt ok även utan specifik toppspira/rundad form.

Jag skulle ta ner höjden jag också...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.