Förutsättningar:

Ca 1 mil norr om Uppsala. Mot norr har vi bara öppna fält så det är inte direkt skyddat läge. Räknar med zon 4.

Vi köpte en villa i somras där ligusterhäcken stått i 7 år men som antingen var nedklippt eller har vuxit dåligt (alternativt hårt klippt hela tiden) så den är max 40-50 cm hög. Vissa plantor ser ut att växa på bra men säkert 20%-30% av plantorna skulle behöva bytas ut. 5%-10% var i princip döda så de ryckte jag upp i helgen.

Jag vet att föregående ägare har försökt komplettera/byta ut dåliga delar av häcken men det har inte tagit sig. Var antagligen de jag fick rycka upp nu.

Hela området köpte plantor av samma leverantör men ingen verkar få häcken att växa som den ska. Fick av nån höra att det är för dålig härdighet på plantorna och att det är därför de växer dåligt. Men det kan ju vara att ingen skött häcken som den ska också. Vattnat och gödslat...

Vi har egentligen inte särskilt bråttom. Vi har i princip ingen insyn ändå. Häcken gränsar mot allmänning både mot väster och norr. Allmänningen gränsar mot åkrar. Mot öster har vi en granne men där växer häcken lite bättre och vi har ingen insyn därifrån ändå. Den grannen har också en ligusterhäck satt några år senare och den växer mycket bättre. Så skulle vi byta häcksort så "förstör" vi lite för dem.

Min plan nu är att köpa ordentliga plantor och göra som man ska efter konstens alla regler. Även gödsla de gamla plantorna ordentligt.

Eller ska jag gräva upp allt och sätta någon annan sort som kanske passar våra förutsättningar bättre? Jorden är ganska lerig och tung.

Har inget direkt bra svar, men jag har en 50 år gammal ligusterhäck så jag vet hyfsat väl vad den gillar. Vatten och hyfsat med ljus förstås men rejält med gödsling är det som gör skillnad. Vår häck är som allra finast under en stor björk där fåglar sitter och bajsar ner på häcken året runt. Stammarna där är som överarmen på en karl. Häcken är ca 220 cm hög där och tät och fin, utan tendens att välta. Andra delar av häcken har vält, och det sker om man låter den bli hög samtidigt som det växer andra buskar för nära.

Vad jag hört så kan liguster var kitslig mot att ha det blött om fötterna och inte gilla tunga lerjordar.
Då jag har sandjord och 7m till grundvattnet så är jag inte rätt person att ge förstahandsuppgifter där dock.

Annars om ni påbörjar ett gödslingsprojekt: Tänk på att sluta med kvävet ganska tidigt på säsongen. (säg midsommar om ni inte får höra något bättre). Gasar man på med kväve länge på säsongen har växterna svårt att hinna gå i vila i tid på hösten. Då har man stjälpt mycket mer än man hjälpt.

Själv har jag klantat till det i början av trädgårdskarriären några gånger och är därefter ganska restriktiv med kväverikt gödsel, förutom för de växter som kräver extra för att växa i min sandjord.

Det finns ju olika Ligustersorter. En förutsättning för en fin häck är såklart att den sort ni har är härdig i zon 4. (De åretruntgröna är mindre härdiga.)

En annan viktig förutsättning är markförhållandena. Att det är grävt ordentligt vid plantering.
Lerjord har en tendens till att vara blöt och kall, vilket inte alla växter uppskattar. Tror dock inte att just Liguster är så kitslig med det. Däremot om det blir stående vatten länge, inte bara synligt på jorden utan också nere under ytan så är det inte många växter som trivs. Det kan märkas t ex om jorden är som ett gungfly ofta. Annars om man gräver en planteringsgrop ca 50 cm djup, och fyller bräddfull med vatten i. Om vattnet behöver en dag eller mer för att försvinna så har man problem.

Vind är också en starkt hämmande faktor. Att sätta upp vindskydd, (t ex ett relativt vindtätt och högt staket/plank), brukar kunna hjälpa till. När väl växten (häcken) är fullstor/etablerad så är det inte lika besvärligt.

Om ni vill byta så är Bok eller Avenbok att rekommendera. De trivs med fuktig lerjord, och ger ett hyfsat vindskydd även på vintern iom att löven brukar sitta kvar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svaren!

Var till en handelsträdgård här och fick lite råd. Fick tips om nån expert som kan komma och kolla på plats. Är ju ett rätt stort beslut. Är dyrt och jobbigt att byta häck.

Spontant så sa killen på handelsträdgården att det förmodligen var dålig jord och att man kunde gräva upp plantorna och sätta om dem i bra jord. Låter inte lockande för mig. Plantorna är ju 7-8 år gamla och borde väl ha ordentliga rötter vid det här laget? Kan man inte bara gödsla så att jorden blir bättre? Helkatastrof är det inte för rätt många plantor växer bra så vitt jag kan bedöma.

Ja, ska vi byta så har jag i princip bestämt mig/oss för avenbok. Nån granne var inne på måbär också.De ska vara riktigt härdiga och fungera långt upp i norrland väl?

ps. Om man vill ha en avenbok-häck. Är det nån idé att köpa högre plantor? T ex 150 cm eller så? Eller är risken större att de dör? Blir ju även rätt mycket dyrare.

BirgitS
na95mwn skrev:
Nån granne var inne på måbär också.De ska vara riktigt härdiga och fungera långt upp i norrland väl?
Ja, det gör de.

Om du byter ut häcken så tycker jag att du ska se till att plantorna får bra jord. Om det ingick i husbygget att det skulle förberedas för häck så snålar de ofta med matjordsdjupet och kvalitén på jorden.

Om man vill ha en avenbok-häck. Är det nån idé att köpa högre plantor?
De högre plantorna finns först och främst för att folk inte vill vänta 5-10 år innan de små häckplantorna har blivit 150 cm höga.

Tänk på att måbärshäcken blir bredare än liguster/bok/avenbok. Det är viktigt att klippa den så att den håller formen dvs bredare nedtill - ich inte tvärtom. Fördel: är den häck som tänder tidigast om våren och är härdig och ganska kravlös. Nackdel: risig på vintern och bör inte hållas alltför hög.

BirgitS skrev:
Ja, det gör de.

Om du byter ut häcken så tycker jag att du ska se till att plantorna får bra jord. Om det ingick i husbygget att det skulle förberedas för häck så snålar de ofta med matjordsdjupet och kvalitén på jorden.

De högre plantorna finns först och främst för att folk inte vill vänta 5-10 år innan de små häckplantorna har blivit 150 cm höga.
Ja det är väl det som är teorin nu. Att jorden är för dålig. Hela kvarteret har samma problem i princip.

Angående högre plantor. Jo, själva tanken bakom dem förstår jag. ;-) Men hur är överlevnaden? Om varje planta är dyr och risken att de dör är stor så känns det inte så lockande. Men om det funkar lika bra/bättre än små plantor så kan jag tänka mig det för att få det fint på en gång. Växer de ihop lika bra som om de stått ihop sen de var små?

5-10 år är en lång tid trots allt. Vi kommer antagligen "bara" bo där i ca 20 år tills barnen flyttat hemifrån. Och om man då ska reta sig på häcken halva den tiden så är det värt en hel del med större plantor tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.