Vad är oddsen att man lyckas flytta ett ca 10-årigt äppelträd och få det att överleva? Jag tänker inte hyra in lastbil och grävare utan det blir i så fall att gräva för hand och ta det på eget släp så det begränsar hur mycket jord som kan åka med roten.
Vad ska man isf tänka på? Jag har förstått att det här är helt fel tid att göra det, men går det? Nu eller aldrig...

BirgitS
Rötterna som är till för att ta upp vatten finns strax utanför kronan och utan de rötterna får trädet mycket svårt att överleva. Jag har läst om ett trick och det är att ett år innan flytten beskära trädet hårt i sidled och samtidigt hugga av rötterna med spade strax utanför där man beskär, vid flytten gräver man upp trädet på samma ställe eller strax utanför där man högg av rötterna.

Genom att bara gräva och bära för hand verkar det rätt omöjligt att komma upp i ens en jordklump om en meters diameter vilket motsvarar ett mycket litet träd. Men jag vet inte hur stort ditt träd är. Det går ju alltid att pröva.

BirgitS skrev:
Rötterna som är till för att ta upp vatten finns strax utanför kronan och utan de rötterna får trädet mycket svårt att överleva. Jag har läst om ett trick och det är att ett år innan flytten beskära trädet hårt i sidled och samtidigt hugga av rötterna med spade strax utanför där man beskär, vid flytten gräver man upp trädet på samma ställe eller strax utanför där man högg av rötterna.

Genom att bara gräva och bära för hand verkar det rätt omöjligt att komma upp i ens en jordklump om en meters diameter vilket motsvarar ett mycket litet träd. Men jag vet inte hur stort ditt träd är. Det går ju alltid att pröva.
Tack för input! Vi steker idén och letar efter yngre träd som mer troligt klarar flytten...

BirgitS skrev:
Så har jag gjort med gott resultat, visserligen med ett antal år gammalt plommonträd. Skar av sidorötterna i på ca 80 cm diameter och beskar trädet lätt på hösten; flyttade trädet ett år senare. Blev ändå ganska tungt men flyttningen skedde i samma trädgård.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.