Keexet skrev:
Jag har en nästan exakt likadan situation som du. Under de fyra år jag ägt huset har jag lekt med tanken på vad denna värdefulla söderslänt skulle kunna vara bra för. För en som är odlingsintresserad och VILL göra något av platsen är det väldigt lockande med någon form av terrassodling då ett mycket gynnsamt mikroklimat skapas. Som att odla mot en husvägg utan att behöva oroa sig för vatten nära husgrunden.

Jag har själv inte kommit så långt som att jag "gröpt ur" en terrass i slänten ännu, men när det görs kommer jag även försöka utnyttja det takavvattningsavlopp som mynnar ut i närheten för att få en förbättrad bevattning. "Ramper" för att lätt nå de olika nivåerna, både med skottkärra och för transport av gräsklippare och dyl ingår också i designen som ska göras så "organisk som möjligt" för estetikens skull.

Nu vet jag att du skriver att du inte har något intresse av att odla något i slänten som ska kräva din uppmärksamhet, även om jag tycker du ska beakta terrassidén och några lättskötta perenner, typ bärbuskar. Men under de år jag "låtit slänten vara" har vildvuxna "ogräs" fått etablera sig i slänten och jag kan tycka att det är dekorativt nog. Visst att det under värsta högsommaren som regel är torrt och brunt, men både hundkex, kungsljus, vildhallon och diverse blommande "ogräs" jag inte kan namnet på frodas i slänten.

Hur ser slänten ut idag? Växer där något alls? Om ambitionen är att göra så lite som möjligt, låt det som etablerar sig få växa och se vad det resulterar i? Stör man sig för mycket på tistlar och brännässlor får man väl agera?
Slänten är uppbyggd av grovt grus och så har jag fått på lite halvdålig jord på ytan.
Slängde på lite gräsfrö och vattnade en sommar men det kom väl upp lite här och var till 25% av slänten. Resten blir ogräs.

Orkar inte fixa något mer än att kanske få ner den till 30graders lutning. På med lite ny jord och gräsfrö och så hoppas att gräset klarar sig i värmen och torkan i denna slänt. Behöver tyvärr klippa eländet med grästrimmer men det kanske jag kommer undan med varannan vecka eller så.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.