24 032 läst ·
19 svar
24k läst
19 svar
Tall - risk för stormfälle mot hus
Njae, tallen är inte stormsäker på så sätt fullt ut, många faktorer kan påverka, tallens pålrot är givetvis en faktor som brukar hjälpa att hålla dem på rätt köl, men visst kan tallar bli rotvältor med - med hel stam. Som signaturen Larsa skrev så är de träd som står i en kantzon och dessutom plötsligt blivit framgallrade mer benägna att välta. Senaste stormen här ordnade 2 rotvältor med tallar och en tredje som är på gång att vippa. Markmån: sandjord. De här står ett hundratal meter från huset.
Apropå sista inlägget innan den här återuppväcktes så finns rotrötesvampar som även angriper tall.
http://pub.epsilon.slu.se/9953/1/medd_statens_skogsforskningsinst_041_09.pdf
Har inte brytt mig om att se efter om just de rotvältor jag refererar till var pga rotröta, de stod dock i den hårdast utsatta kantzonen.
Apropå sista inlägget innan den här återuppväcktes så finns rotrötesvampar som även angriper tall.
http://pub.epsilon.slu.se/9953/1/medd_statens_skogsforskningsinst_041_09.pdf
Har inte brytt mig om att se efter om just de rotvältor jag refererar till var pga rotröta, de stod dock i den hårdast utsatta kantzonen.
Kan beror på att jag bor vid kusten på västkusten kanske?mlkjhr skrev:
Jag har sett två rotvältor med Tall där jag bor (den ena på min tomt), bägge har berott på att träden stått på berg och därmed inte fått fäste för pålroten.
Jag har en stor tall stående på min tomt, den har tappat flera 2-3 dm i diameter tjocka grenar under de tre senaste åren, det började med att en gren gick, sedan dess har vinden fått tag i nya grenar. Nu skall den tallen ned innan hela kronan faller ned på vägen.
Precis bredvid min tomt står det ett bestånd med väldigt höga tallar, där bryts en tall av i kronan ungefär varannan vinter (vid stormar).
Under Gudrun så låg det ju träd lite här och var på villatomterna i mitt område (otroligt nog så föll inget över något hus), detsamma vid Per. Av tallarna så hade de flesta tallar en knäckt stam en bit upp, de flesta strax under kronan. De lövträd som gett sig hade röta och då knäcktes även dessa en bit upp.
Ett antal enar (mer träd än buskar pga storleken) fick dock rotvältor, men även dessa stod på berg.
Det kan iofs vara så att markförhållandena spelar roll, vi har lerjord. Eller väldigt stenig jord där det inte är lera. Det kan ju vara så att träden då hos oss får väldigt bra fäste i marken. Eller så kan det vara så att träden hos oss får mycket näring och därför växer lite för snabbt (en björk som jag kapade ned hade exempelvis årsringar som var närmare en centimeter grova).
Men jag har även erfarenhet från sandhedar i andra delar av Sverige och där har det bara varit rotvältor på tallar som haft skadade rötter (av traktorer) eller som plötsligt hamnat i vindfånget efter att ett hygge gjorts. Dessa träd har dock inte utsatts för lika kraftiga vindar som vi har på västkusten. Hmm, det kan ju också då vara en orsak, träd i sydvästra Sverige utsätts ju för kraftigare vindar och då kanske det är så att de går av på andra sätt än i övriga Sverige. Man skall nog egentligen aldrig överföra erfarenheter av växtlighet från ett område till ett annat då förutsättningarna är så olika i vårt land...
Klicka här för att svara