Jag har ett frösått persikoträd i kruka. Hur skall man behandla det till vintern? Det står i växthuset nu. Är det bäst att lämna det där så att det får tappa löven, eller är det bättre att ta in det och låta stå i ett fönster under vintern?

Jag tänker mig att det finns en risk att det torkar ut om det står kvar i växthuset. Å andra sidan är det kanske inte helt lyckat om det står varmt utan tillräckligt ljus som det kan bli inomhus på vintern. Tredje alternativet utomhus tänker jag mig att man vill vänta med tills trädet är lite större. Det är väl av en orsak som inte vildväxande persikoträd är så vanliga här.

Tanken är att plantera ut det om några år, men det är en senare fråga.

Claes Sörmland
Det måste övervintra i vila så inomhus är nog ingen lösning.

Ta av krukan och gräv ned det i marken i växthuset. När marken i växthuset har frusit i december så kan du lägga några lager fiberduk över. Hoppas på en mild vinter så att det inte fryser.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Unga känsliga träd bör skyddas. Så precis som Claes har föreslagit. Plantera i växthuset så får rötterna bättre tillgång på fukt/vatten, och skydda det med juteväv el likn (efter bladfällning) så att det inte vaknar för tidigt på våren i det varma växthuset. Sedan kan du plantera ut det till våren när frostrisken är över.

Det är en bra början att göra som redan föreslagits här i tråden. Men man bör väl ha nämnt att om det är ett frö från en "köpepersika" i affären är det långt ifrån säkert att trädet överlever trots vidtagna åtgärder. De persikosorter som odlas här i Sverige är speciella, extra härdiga sorter. Jag bara gissar att de generiska komersiella sorterna är mindre härdiga och kräver en varmare växtzon än vi har här i Sverige. Har du skaffat någon specifik namnsort har du säkert redan koll på detta.

Men försöka kan man ju, det är billigt att misslyckas med växter. Lycka till!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för tipsen. Jag är inställd på att det kanske dör, kanske överlever utan att kunna leverera frukt eller i bästa fall överlever och får frukt som hinner mogna under enstaka mycket gynnsamma år. Det är som sagt billigt att prova. Jag har ett persimonträd i en annan kruka och med det har jag ännu mindre hopp om frukt.

Om det får stå kvar i växthuset tills det tappar bladen varefter man flyttar in det i krypgrunden där det är plusgrader, men mörkt. Är det någon som tror på det? Är det någon om vet hus de gör på plantskolorna?

Är inte juteväv lite tungt? Skall man bygga någon ställning över då? Fiberduk lär det kunna bära upp, men det dämpar inte ljuset.

Det är just ljuset du vill dämpa på våren, så att trädet inte vaknar för tidigt. Ja, även temp, dvs inte för varmt så det börjar växa i mörkret, el samtidigt som det fortfarande är tjäle, men inte heller för kallt (frost) för ömtåliga plantor.

Jute kan vara tungt för nya späda plantor. Några blompinnar ställda som en wigwam bör kunna hjälpa till.

Efter lövfällning, när trädet gått in i vilofas, så går det bra att ha det mörkt så vitt jag förstår, men det måste vara så svalt att det inte sätter igång att växa. Gissningsvis bör <5C vara ok.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.