Hortensior i krukor på träaltan med delvis bruna blomklasar och gröna blad mot träspaljé.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hortensior med delvis bruna blommor i korgkrukor på en trädaltan med ett staket och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Nybliven husägare (nygammal, det är 20 år sedan förra huset!).
Vi köpte några fina hortensior för 1,5 v sedan.
Den stora är en trädgårdshortensia och den ska grävas ner, de andra ska vara kvar i kruka.
Redan efter en knapp vecka så hade alla blivit bruna.
De har fått vatten. De står i vandrande skugga (skugga på morgonen, sol ett par timmar på dagen och sedan i halvskugga från staketet till altanen).
Jag gissar att det kan vara kylan. Hade ett par kalla nätter med temperaturer ner mot nollan men ingen frost.
Går de att rädda? Ska man klippa bort de bruna blomsterklasarna? Annat bra förslag?

Tack!
 
Claes Sörmland
Ja, det ser ut som frostskador. Nattfrosterna går mycket lokalt så det kan vara frost i ett stråk och bara en meter vid sidan kan det vara frostfritt. Det ser ut som sorter som kommer att sätta fler blommor.
 
Tack för ditt svar!
Du tror alltså att de ”kommer sig”? Ska jag klippa bort det som är brunt eller låta dem vara?
 
Claes Sörmland
Euphoria Euphoria skrev:
Tack för ditt svar!
Du tror alltså att de ”kommer sig”? Ska jag klippa bort det som är brunt eller låta dem vara?
Man ska väl klippa bort överblommande hortensiablommor ("dead heading") så att nya blommor bildas.
 
  • Gilla
Euphoria
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.