Hej alla kloka.
Vill få lite kött på benen.
Inför val av häck så fastnade vi på Idegran men var inte så förtjusta i tanken dock att ha stora röda bär på Häcken.
Men efter att ha läst på lite och googlat runt så fanns det en hybrid idegran vid namn taxus Media Hilli som då på grund av att den var en hybrid så skulle den vara bärlös.
Vi hittade den till ett rätt bra pris på Thujor.se och dubbelkollade namnet att det var rätt sort och beställde 100plantor.
Nu ca 3-4 veckor senare så döm av min förvåning att flera plantor så växer det stora röda bär på!
Har mailat idag till företaget och frågat om vi fått fel plantor.
Men vad har vi för rättigheter i det här om dom blånekar eller kommer med andra ursäkter ?
Har läst en del rätt så dåliga omdömen och folk som fått dryga svar tillbaka från företaget så förväntar mig inte att det i så fall ska gå smärtfritt.
Måste vi bita i sura äpplet o bekosta ny häck själva ? vi vill inte ha en häck som är full av stora röda bär utan en grön häck året om.
Vill få lite kött på benen.
Inför val av häck så fastnade vi på Idegran men var inte så förtjusta i tanken dock att ha stora röda bär på Häcken.
Men efter att ha läst på lite och googlat runt så fanns det en hybrid idegran vid namn taxus Media Hilli som då på grund av att den var en hybrid så skulle den vara bärlös.
Vi hittade den till ett rätt bra pris på Thujor.se och dubbelkollade namnet att det var rätt sort och beställde 100plantor.
Nu ca 3-4 veckor senare så döm av min förvåning att flera plantor så växer det stora röda bär på!
Har mailat idag till företaget och frågat om vi fått fel plantor.
Men vad har vi för rättigheter i det här om dom blånekar eller kommer med andra ursäkter ?
Har läst en del rätt så dåliga omdömen och folk som fått dryga svar tillbaka från företaget så förväntar mig inte att det i så fall ska gå smärtfritt.
Måste vi bita i sura äpplet o bekosta ny häck själva ? vi vill inte ha en häck som är full av stora röda bär utan en grön häck året om.
Det är ju som vilken annan produkt som helst. Om du köpt en blå stekpanna och får hem en ryggsäck så är det bara att returnera
Om det står på hemsidan att det inte ska vara bär, ni har beställt rätt och har kvitto. Kolla bara så det inte står på hemsidan något om speciella instruktioner man var tvungen att följa eller att de inte garanterar att alla häckar inte får bär eller liknande.
Gnäller dom så är det ju bara ligga på och annars ARN
Om det står på hemsidan att det inte ska vara bär, ni har beställt rätt och har kvitto. Kolla bara så det inte står på hemsidan något om speciella instruktioner man var tvungen att följa eller att de inte garanterar att alla häckar inte får bär eller liknande.
Gnäller dom så är det ju bara ligga på och annars ARN
Nej det enda som finns är hur man planterar den rätt för att den inte ska dö typ.D Droynas skrev:Det är ju som vilken annan produkt som helst. Om du köpt en blå stekpanna och får hem en ryggsäck så är det bara att returnera
Gnäller dom så är det ju bara ligga på och annars ARN![]()
Och den sorten när man googlar så ska den sorten vara Helt bärlös. Står ingenstans att det kan förekomma om man sköter den fel.
Så känns ju som att vi fått fel sort. En del iallafall. Alla har ju inte fått bär. Än iallafall.
Då är det bara att ta bilder, skicka, ligga på och kräva din rätt. Men börja så klart med att vara trevlig, kan ju bara ha blivit något felR Rosarosi skrev:Nej det enda som finns är hur man planterar den rätt för att den inte ska dö typ.
Och den sorten när man googlar så ska den sorten vara Helt bärlös. Står ingenstans att det kan förekomma om man sköter den fel.
Så känns ju som att vi fått fel sort. En del iallafall. Alla har ju inte fått bär. Än iallafall.
Och du ska absolut inte betala för en ny häck.
D Droynas skrev:
Ja trevlig är jätte viktig att man är speciellt i början.
Jag skrev och frågade först om det blivit något fel och vi fått fel häck. Blir mest bara så orolig när man läser deras omdömen och deras attityd mot andra kunder att det kommer bli samma visa mot oss.
Hoppas på ett bra svar snart från dom då.
Thuja och taxus är olika växtert
Taxus x media `Hilli´ kan få bär men inte i samma omfattning som andra sorter.
A Abies koreana skrev:
Taxus Baccata är en ”vanlig” idegran.
Jag skriver om hybrid idegranarna varav det finns en hicksii som är med bär medans Hillii är utan bär.
vilken sida jag än kollar på så står det varje gång klart och tydligt att Hillii inte ska få några bär.R Rosarosi skrev:
Alla idegranar heter Taxus baccata även den du köpte, tyvärr slarvas det hejdlöst med de korrekta namnen men vi pratar fortfarande om samma växt - och den kan få röda bär på hösten.R Rosarosi skrev:
okej så trots att det står precis på varenda sida som jag kan hitta ( har läst tiotals ) så står det att Hillii är bärlös medans hicksii har bär. Så väljer jag och tro det. Samt att det står på sidan jag beställt att just den är bärlös och hittar ingen information alls om att den kanske kan få det ändå så väljer jag och tro på det.A Abies koreana skrev:
Okej, du får väl kontakta säljarna och höra vad dom säger.