1 421 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Granbarkborre - vad göra?
Jag vet inte om detta hör hemma på detta forum men provar ändå:
Vi har vår sommarstuga på en ö i närheten av Furusund i Norrtälje kommun.
Fastigheten är ansluten till en samfällighet som har 80 ingående tomter.
Dessutom finns i samfälligheten allmänna skogs- och strövområden samt stränder med båtbryggor mm.
Nu har det börjat uppträda en sjuka på fullvuxna granar där de totalt vissnar och dör, jag tror det är granbarkborre som angripit. Fast jag vet inte hur man kontrollerar det....
Granarna står både på stugtomter och i allmänningarna.
Min fråga är följande:
Finns det något lagkrav att avverka och forsla bort angripna granar?
Jag har för mig att det gör det men vet inte om det bara rör skogsbruk, vilket detta inte är.
Och ifall det finns är det förknippat med någon sorts tidslimit?
Tacksam för klargörande information.
Vi har vår sommarstuga på en ö i närheten av Furusund i Norrtälje kommun.
Fastigheten är ansluten till en samfällighet som har 80 ingående tomter.
Dessutom finns i samfälligheten allmänna skogs- och strövområden samt stränder med båtbryggor mm.
Nu har det börjat uppträda en sjuka på fullvuxna granar där de totalt vissnar och dör, jag tror det är granbarkborre som angripit. Fast jag vet inte hur man kontrollerar det....
Granarna står både på stugtomter och i allmänningarna.
Min fråga är följande:
Finns det något lagkrav att avverka och forsla bort angripna granar?
Jag har för mig att det gör det men vet inte om det bara rör skogsbruk, vilket detta inte är.
Och ifall det finns är det förknippat med någon sorts tidslimit?
Tacksam för klargörande information.
Finns att läsa hos Skogsstyrelsen: https://www.skogsstyrelsen.se/granbarkborre
Hur reglerna gäller på tomtmark vet jag inte.
Hur reglerna gäller på tomtmark vet jag inte.
Skall inte uttala mig om lagkrav, men en sak att notera i sammanhanget är att när trädet har dött är angreppet sedan länge över. Det är "färska" vindfällen som är ett problem ur spridningssynpunkt. Mycket av de döda träd man ser nu angreps under torrsommaren 2018.B Bo Berglund skrev:
Reglerna är ju som @Fotografen skriver.
Vad du ska göra är en annan sak, jag rekommenderar ju snabb avverkning för att rädda virket oavsett om man avser att göra plank och brädor av granarna eller bara använda dem som ved. Om du väntar några år kommer iofs träden ner av sig själva och bildar på sikt ny mull och kanske värdefulla miljöer för insekter och fåglar och får man inte träden i huvet eller på kåken och gillar sådan natur kan man ju självklart låta granarna stå och dö/ligga där den hamnar.
Vad du ska göra är en annan sak, jag rekommenderar ju snabb avverkning för att rädda virket oavsett om man avser att göra plank och brädor av granarna eller bara använda dem som ved. Om du väntar några år kommer iofs träden ner av sig själva och bildar på sikt ny mull och kanske värdefulla miljöer för insekter och fåglar och får man inte träden i huvet eller på kåken och gillar sådan natur kan man ju självklart låta granarna stå och dö/ligga där den hamnar.
Jag var på vår badstrand i går och noterade då att den obebodda ön mitt emot såg "konstig" ut.
Så jag plockade fram kikaren och såg vissna granar där.
Räknade ihop 98 stycken som jag kunde se med kikaren.
Ön är 380 x 170 meter stor...
Så jag plockade fram kikaren och såg vissna granar där.
Räknade ihop 98 stycken som jag kunde se med kikaren.
Ön är 380 x 170 meter stor...
Klicka här för att svara