Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, vi har en växt som vi försöker bli av med som planterades av förra ägaren, och har växt i många år..
Det upplevs omöjligt att bli av med den då den växer på nytt och över nya ytor på gräsmattan!
Det är många små och djupa rötter. Vi har tagit bort det vi ser och kan komma åt med spätt och spade 3 år i rad, men det fortsätter att växa.
Är det någon som vet vad det är för växt och har tips på hur vi kan bli av med den? (Det kommer inga bär eller dylikt från den).
Att gräva skulle innebära stora ytor och djupa gropar. Något som vi helst vill undvika.
Tack på förhand
Vore perfekt med fler bilder på hela plantan och stjälkarna.
Är det humle kanske? Humle är svår att få bort
Är det humle så blir det nog tyvärr till att gräva för dom skapar massiva rotsystem. Vart står den planterad på tomten?
Är det humle kanske? Humle är svår att få bort
Är det humle så blir det nog tyvärr till att gräva för dom skapar massiva rotsystem. Vart står den planterad på tomten?
Jag trodde att det var humle, men rosenhallon stämmer bättre in på plantan när jag ser bilder på nätet. Den står på kortsidan av huset och får gott om sol. Funderar på om övertäckning med presenning kan fungera och ”kväva” plantan med mörker?O oskarsch skrev:
Har slitit med rotsystem hela dagen och det finns massor av smårötter som omöjligen kommer att kunna tas bort. Kan ta nya bilder och ladda upp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Odla skriver om borttagning av rosenhallon: https://www.odla.nu/fragor-svar/begransa-rosenhallon
Får jag lov att fråga hur det har gått för dig med det här? Jag har också ett bestånd av denna eländiga växt och vill gärna bli av med den, alternativt på någon annan plats på tomten. Funderar på om jag ska klippa ner den nu i höst och därefter ha presenning liggande i två år eller så…S Silfer skrev:Jag trodde att det var humle, men rosenhallon stämmer bättre in på plantan när jag ser bilder på nätet. Den står på kortsidan av huset och får gott om sol. Funderar på om övertäckning med presenning kan fungera och ”kväva” plantan med mörker?
Har slitit med rotsystem hela dagen och det finns massor av smårötter som omöjligen kommer att kunna tas bort. Kan ta nya bilder och ladda upp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Fungerar ju på allt som växer och är beroende av solljus. Men täck en större yta med tanke på rotskotten. Tänk på att presenningen inte får släppa igenom något ljus.SKLA skrev:
Gräver bort alla rötter allteftersom att det kommer upp nya skott, och det har blivit klart mycket bättre. Tyvärr hade den spritt sig över för stora ytor för att begränsa tillväxten med hjälp av presenning eller markduk. Jag vet helt enkelt inte vart den har rotat sig. Har du den begränsad kanske du har den möjlighetenSKLA skrev:
Klicka här för att svara