Sådde lite lavendel i våras och det är en växt som tar lite tid på sig. De är friska och luktar gott, men några blommor blir det inte i år. De av er med erfarenhet av lavendel, ska jag låta bli dessa i år eller kan jag klippa dem? Tanken var att skörda lite nu till hösten, så jag klipper gärna så mycket man vågar. I så fall, hur sent ska man göra det och hur många mm från marken vågar man klippa som allra mest?
De högsta exemplaren är en dryg decimeter vid det här laget. Sådda i april ungefär.
De högsta exemplaren är en dryg decimeter vid det här laget. Sådda i april ungefär.
Flytt blir inte aktuellt, utan de får stå där de står. Just denna lavendel är sådd i det där grova gruset som syns på bilden med en liten gnutta jord inblandad. Sedan står de i det där röret också, så det lär knappast bli några mängder vatten stående där. Eller näring.yonna skrev:
Hur mycket ska man lämna kvar av varje planta om man vill klippa av så mycket man vågar utan att ta död på dem?
Klicka här för att svara

