Hej!
Trädet blev väldigt energislukande och sög åt sig allt i närheten. Har fina pioner, häcktujor rosor mm i närheten, så jag beskutade mig för att ta bort det vackra trädet. Sorgligt, men på en så lite tomt som min så funkade det helt enkelt inte.
Trädet blev väldigt energislukande och sög åt sig allt i närheten. Har fina pioner, häcktujor rosor mm i närheten, så jag beskutade mig för att ta bort det vackra trädet. Sorgligt, men på en så lite tomt som min så funkade det helt enkelt inte.
Tycker man bör ta hänsyn till varandra och jättestora träd behövs inte. Håll det nere tycker jagNötegårdsgubben skrev:
Håller med de andra. Men för att förtydliga: så länge som grenverket håller sig på din sida gränsen så är det du som bestämmer, inte grannen. Sen kan man förstås välja att göra som grannen vill ändå, men så länge den håller sig på din tomt så är det du som bestämmer över din växtlighet, oavsett hur skuggan faller.
Kan man beskära en blodbok hårt säg ta in den 2-3m? Vi har en nära vårt hus som är väldigt fin men som börjat bli alldeles för stor så vi är lite i valet att antingen skära in den rejält eller ta bort den och ersätta med något mindre.
Den kommer fortsätta växa och vill bli ett enormt träd så det är bättre att ersätta den med något mindre i såna fallBricco skrev:
Är alternativet att ta bort den är det bara att testa. För vanlig bok så finns info här.Bricco skrev:
https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/33384
Klicka här för att svara