Hej!
Jag har en bok på min tomt som grannen nu säger börjar påverka hans eftermiddagssol. Så han vill att jag beskär den. Dvs tar av toppen.
Är det någon som har erfarenhet
av det. Det är ett mycket vackert träd, ca 15 år gammalt. Jag vill ju inte att det ska se konstigt ut när det fortsätter växa...
Mvh
Anders
Jag har en bok på min tomt som grannen nu säger börjar påverka hans eftermiddagssol. Så han vill att jag beskär den. Dvs tar av toppen.
Är det någon som har erfarenhet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Anders
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Om du vill ha en bok där och vill undvika att skugga grannen (vilket du får enligt lag) så blir det inte så bra i längden om det är en vanlig bok.E El Capitan 006 skrev:Hej!
Är det någon som har erfarenhet[bild] av det. Det är ett mycket vackert träd, ca 15 år gammalt. Jag vill ju inte att det ska se konstigt ut när det fortsätter växa...
Mvh
Anders
Men självklart går det att beskära den årligen för att hålla den nere. Men det blir svårare hela tiden då grenverket blit tätare.
Är det en Avenbok så är det enklare, kapa toppen på lämplig höjd och beskär det som blir för yvigt och högt årligen
Tack!A Autodidak1 skrev:Om du vill ha en bok där och vill undvika att skugga grannen (vilket du får enligt lag) så blir det inte så bra i längden om det är en vanlig bok.
Men självklart går det att beskära den årligen för att hålla den nere. Men det blir svårare hela tiden då grenverket blit tätare.
Är det en Avenbok så är det enklare, kapa toppen på lämplig höjd och beskär det som blir för yvigt och högt årligen
Är rätt säker på att det inte är en avenbok.
Hälsningar
Anders
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 163 inlägg
Håller med de andra. Men för att förtydliga: så länge som grenverket håller sig på din sida gränsen så är det du som bestämmer, inte grannen. Sen kan man förstås välja att göra som grannen vill ändå, men så länge den håller sig på din tomt så är det du som bestämmer över din växtlighet, oavsett hur skuggan faller.
låt bli trädet säger jag.
Ska du göra något åt trädet så tycker jag att grannen får skriva ett avtal med dig.
händer det något med trädet som ger sjukdom, förtidig död, eller annat så får grannen ersätta trädet med ett annat.
oavsett kostnad.
Det avtalet hade jag lagt fram iallafall..
Eller sagt nej... bok träd är ganska känsliga..
Så jag hade inte rört det..
Ska du göra något åt trädet så tycker jag att grannen får skriva ett avtal med dig.
händer det något med trädet som ger sjukdom, förtidig död, eller annat så får grannen ersätta trädet med ett annat.
oavsett kostnad.
Det avtalet hade jag lagt fram iallafall..
Eller sagt nej... bok träd är ganska känsliga..
Så jag hade inte rört det..
Är det en vanlig bok eller någon specialform? Vanlig bok är ett stort träd, kanske inte det lämpligaste i mindre trädgårdar eller i tomtgränser just därför.
Med det sagt används ju bok i häckar så det tåler beskärning, men då beskär man plantorna till en form som inte är naturlig. Och bok fungerar som häck också för att det fortsätter växa trots kraftig beskärning.
Sammanfattningsvis går det att beskära men det kommer inte se naturligt ut (om det är det man är ute efter).
Med det sagt används ju bok i häckar så det tåler beskärning, men då beskär man plantorna till en form som inte är naturlig. Och bok fungerar som häck också för att det fortsätter växa trots kraftig beskärning.
Sammanfattningsvis går det att beskära men det kommer inte se naturligt ut (om det är det man är ute efter).
Tack!KristinaRT skrev:
Är det en vanlig bok eller någon specialform? Vanlig bok är ett stort träd, kanske inte det lämpligaste i mindre trädgårdar eller i tomtgränser just därför.
Det är vanlig bok.
Ja, de används som häck har jag sett.
Mvh
Anders
Hur gjorde du sen? (Av ren nyfikenhet?)E El Capitan 006 skrev:Hej!
Är det någon som har erfarenhet[bild] av det. Det är ett mycket vackert träd, ca 15 år gammalt. Jag vill ju inte att det ska se konstigt ut när det fortsätter växa...
Mvh
Anders
Tycker grannen borde ha tänkt på eventuell skugga när han lade poolen. För den är förmodligen lagd efter att trädet vart planterat eller iaf var där först.
Sen har han ju själv ett träd precis på andra sidan tuijahäcken.