Hej,
En rad relativt nyplanterade ligusterhäck blivit angripna av öronvivel. Testade köra tre omgånger av nematoder dock utan märkbart resultat, upplever det mest som en "dyr lera".

Tips på en starkare medel efterlyses.

BirgitS
Nematoderna angriper ju larverna i jorden så det är ju inget man märker snabbt eftersom ägg och puppor inte angrips. Nematoder är det som proffsen använder så något effektivare finns nog inte. Men man kan lägga ut lakan etc. under häcken och skaka plantorna så att öronvivlarna ramlar ner och kan tas om hand.

BirgitS BirgitS skrev:
Nematoderna angriper ju larverna i jorden så det är ju inget man märker snabbt eftersom ägg och puppor inte angrips. Nematoder är det som proffsen använder så något effektivare finns nog inte. Men man kan lägga ut lakan etc. under häcken och skaka plantorna så att öronvivlarna ramlar ner och kan tas om hand.
Biobekämpning i all ära men jag tänkte att man kunde kanske köra något som är ev. mindre ekologiskt men mera effektivt, typ det man använder mot myror.

BirgitS
Jag förstår din tanke men eftersom den färdiga öronviveln bara äter blad och larverna bara rötter så är det ju inte så lätt. Risken är ju att växten tar skada av gifterna. Små bladlöss bekämpar man med såpvatten så att kvävs men låter inte helt enkelt med större skalbaggar, men du kan ju pröva.

Ett alternativ är också att gräva upp häcken och leta reda på de larver som finns där kring rötterna: https://www.odla.nu/fragor-svar/oronvivlar
Här står även om fällor i form av limringar eller klisterband: https://stick.se/skadedjur/oronvivel/

Men visst kan du pröva med myrr som sprejas, men jag kan inte hitta att det dödar öronvivlar..

• Gilla
stanlund2
  • Laddar…
Myrr skulle jag inte använda men pyretrin som finns i vanlig flug och getingsprej är effektiv mot de flesta insekter, men kommer ju bara nå de vuxna skalbaggarna.

Köp en stor sprejburk flugsprej på granngården el dyl, en vindstilla sommarkväll när du har pågående angrepp av skalbaggarna spreja ovanifrån och in mot bladverket så att aerosolen penetrerar bra.

• Gilla
stanlund2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.