Kalleman
Kalleman: En jordfräs klarar inte av att lösa packningsskador efter stora maskiner, denna packning kan gå långt ner i jorden, särskilt om det är en lerjord vi talar om. Luckring av packad jord ska helst ske med grävare som lyfter upp och släpper ner jorden. Det kan vara så att du har fått en "plogsula" på det djup fräsen har nått och där är det stopp för vattnet som vill infiltrera ner. Ett
7 svar · 12,2k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Håller med Yonna. Om ni vill få något annat att växa än bara gräs (träd o buskar t.ex.) så kan det bli problem p.g.a. jorden kompakterats av maskiner.
6 svar · 13,6k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag tror faktiskt att vi kan ge rådet till alla som funderar på att gräva upp hela gräsmattan pga att en liten bit är förstörd - gör det inte för allt i världen! Att hacka sönder sjok av gräsklumpar är inte kul.
5 svar · 7,3k läst
H
HenrikJson: Vad kostar syréner som är så pass höga de kan vara vid plantering? Hur tätt ska de sättas för att bilda en tät häck?
0 svar · 5,3k läst
Marelb
Marelb: Köp nya numret av "Allt om trädgård" där de har häckspecial. Man ser hur snabbt de olika vanligaste sorterna växer bland annat. Min favvo just nu är Prakthäggmispel. Den blir 2-3 m. Växer upp på 4-5 år men räknas till de snabbare. Har vita blommor på våren och fina höstfärger på hösten. Ganska ljusgröna blad ser det ut som. zon 1-6. Häckpoppel är den snabbaste i listan... 2-3
6 svar · 6,7k läst
J
jenfor: Generellt ska man vara sparsam med gödsel på hösten. Jag sådde förra hösten och gödslade ingenting. Gräset hann precis komma upp lite innan det blev för kallt för att gräset skulle växa. När tomten torkat upp under våren körde jag på gödsel och då tog det rejäl fart. Även om du gödslar så kommer gräset inte att växa speciellt mycket den här tiden på året, så satsa bara
7 svar · 21,7k läst
J
jenfor: Åkerjord kan tendera att bli riktigt hård när den satt sig. Om du väntar för länge måste du därför "rugga" upp jordytan innan du sår. Det blir m a o merjobb om du väntar till nästa år. Om det torkar upp skulle jag ha satsat på att så i år och sedan ev. fylla upp+stödså där det satt sig. Väntar du till nästa år kommer du dessutom inte att kunna så förrän i maj/juni,
3 svar · 5,3k läst
yonna
yonna: Skall du ha den friväxande verkar måttet vara helt OK. Fördelen med att gräva en ränna/dike istället för enskilda gropar är att man betydligt lättare kan vattna häcken de första åren. Det är också lättare att hålla det långa partiet ogräsfritt - ca 50 cm på bägge sidor om häcken. Komplettera gärna med 10 cm djup bark om du vill bespara dig ogräsbekämpning.
1 svar · 5,2k läst
Snailman
Snailman: Se upp med spill av mossmedel bara, råkade spilla lite på en tving, och den hade korroderat rejält, det färgar stenplattor och sånt oxå...
2 svar · 7,2k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Typ, ja ;-)
3 svar · 6,8k läst
J
Joackim: [citat] Helt rätt, på de enklare är det så. Kolla kniv/knivfäste så de inte har skadats, fortsätter det så kolla svänghjulskilen. Det blir enklare att lossa svänghjulet med ett spec.verktyg, kostar runt 100:-
6 svar · 5,7k läst
L
larsg: Ett alternativ är ju att kratta ut det nu och sedan låta det ligga under vintern. Till våren kommer det att ha rört sig lite så då kan du lätt jämna till och så gräset så blir gräsmattan jämnare.
2 svar · 3,1k läst
S
Solana: När du klipper den kommer den skjuta skott nerifrån, klipp alla skott. Skulle den med tiden bli gles kapa av den bara, om det inte är en flätad pil förstås då försvinner ju flätningen!. Pil tål nog vilken behandling som helst...
3 svar · 17,8k läst
pernitta
pernitta: Möjligen är den vänstra KÄRINGTAND och, med större säkerhet, den högra, REVSMÖRBLOMMA. Dör eller hålls tillbaka med två behandlingar med järnsulfat. Hösten 2006 hade jag massor med våt (tramp)-arv. Den behandlades i våras med järnsulfat, och inledningsvis mådde gräsmattan inte så bra, men efter dressing och gödning har den återhämtat sig, och all arv är borta. Nu i höst
8 svar · 21,9k läst
·
Kalleman
Kalleman: Ingen matta längst ner. Då hindrar du rötterna att växa ner och de blir känsligare för uttorkning.
12 svar · 27,4k läst
·
M
moc: För två veckor sådde vi med Lazy och nu har det kommit upp och det lyser grönt när man tittar ut. Vi fick det dock lite randigt efter hjulspåren från såmaskinen. Konstigt eftersom vi räfsade efteråt. Carina
5 svar · 3,9k läst
yonna
yonna: Beror kanske på vad ni täckt över men jag tror näppe något alls kommer upp om det gäller 1 meters uppfyllnad.
4 svar · 24,1k läst
F
frågetecken: Lustig sommar. Vi sådde i Maj. Vi vattnade och vattnade ända tills den regniga sommaren tog över. Det ända som grodde var ogräs. Jag plockade och plockade mellan skurarna. Gräsfröna ville inte gro. Jag såg fröna ligga där. Trots det slängde jag på mer gräsfrö. Sen plötsligt nu i augusti började det växa så det knakar. Sen beror det säkert på vilket gräsfrö man använder. Vet
3 svar · 7,3k läst
T
tosso: försökt med en lövräfsa. Så gjorde jag och fick bort det mesta av den storleken du nämde.
1 svar · 4,7k läst
M
Mats: Jag skulle säga 15 cm jord ovanpå sanden så du får ett näringslager för gräset att växa i. Om du kan så planera ut sand och jord nu i höst så får det ligga till sig över vintern. Det kommer att sätta sig lite och då kan du finjustera och så till våren.
1 svar · 43,1k läst
Jesca_j
Jesca_j: Jag klippte igår och ställde upp Klippon på högsta nivån, men det såg för hemskt ut med klumpar hela tiden efter tre dagar utan klippning. Så jag dammade av min gamla Stiga med uppsamlare och körde resten av gräsmattan plus där jag redan kört med Klippon för att få bort högarna som den lämnade efter sig. Det blev många vändor för att tömma uppsamlaren men snyggt blev det! :)
31 svar · 56,9k läst
Kalleman
Kalleman: Är det så att jorden är packningskänslig så kan man behöva luckra jorden en bit ner i området där traktorn har kört. En fräs kommer i regel inte ner djupt nog för att göra detta tillfredsställande dock. Men är inte jorden en styv lerjord så behöver inte jorden ha packats så farligt på djupet utan en uppluckring i ytan kan räcka. Ni kan i princip lägga ut jord i groparna och
1 svar · 7,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag har en dvärgsyren som är 20 år gammal. Kommer inte ihåg vilken sort. Den är vansinnigt söt med små, små mörkt lila blommor som blir vita när de är helt utslagna. Den är ca 120-130cm hög. Måste säga att den är fantastiskt tålig med tanke på hur jag misskött den. Den har stått i en stor plastkruka i alla år, jorden är aldrig bytt, har fyllt på lite ovanpå mellan varven,
2 svar · 8,7k läst
Kalleman
Kalleman: Det är aldrig bra att ha för stora språng i fraktionerna i en jord, faran är att man får kapillärbrytande lager som försämrar dränering bland annat. Man bör möta omkringliggande jord så gott det går. För att förbättra vattenhållningen kan man satsa på mycket organiskt material också då det har bra vattenhållande förmåga. Jag säger inte att lera inte är ett bra
2 svar · 4,3k läst
R
robban44: Har du i övrigt en jämn gräsmatta så finns ju ingen anledning att vräka på toppdress, 2-3 mm räcker länge över gräsfröna. Sen är det ju fuktigt på nätterna vid den här årstiden så vattning behövs inte om det nu inte mot förmodan skulle komma en värmebölja igen. Annars sköter det sig själv.
4 svar · 6,5k läst
Kalleman
Kalleman: 'Atrovirens' varierar kraftigt inte bara när det gäller var den är planterad utan inom sorten. En del plantor är jättefina vintertid medan andra kan vara väldigt anskrämliga. Idag känns det lite som att köpa grisen i säcken. Är det viktigt med det städsegröna så hade iaf jag funderat på andra häcksorter. Och är det inte viktigt med grönt på vintern så finns det andra som har
4 svar · 6,6k läst
M
M69: Att såga själv och anlita någon för att ta bort stubbarna är det som verkar vara det bästa alternativet. Då kanske vi får räkna med 10-15.000 kr.
2 svar · 7,5k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Här finns väldigt bra råd för plantering av äppelträd, och samma råd skulle kunna duga även för andra träd. Rådet är att hellre gräva brett än smalt o djupt, förbättra jorden, samt se till att trädet växer lite upphöjt. http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm
5 svar · 3,7k läst
M
M@ZE: En stor nackdel med att använda multiklipp och låta gräset naturligt gödsla sig själv är att om du fått eller får in Vitgröe i din gräsmatta så kan du räkna med att det sprider sig som en löpeld. Då är uppsamlare ända lösningen till att försöka bli av med det.
23 svar · 44,9k läst
·
P
ppalm: Har en arbetskamrat som kört denna maskin i några år utan problem. Tror Jula brukar ha den på kampanj varje år för runt 1000:- /P
4 svar · 23,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.