Kalleman
Kalleman: Jo frön behöver fukt och värme oftast för att gro, en del behöver även ljus för att trigga igång det hela. Men som du säger, så fort näringen i fröet är slut måste ju plantan börja försörja sig själv genom fotosyntesen. Har man den då täckt så kommer gräset att tyna bort, liksom "o"gräset. Som sagt, själva groningen är nog inga problem med att låta ske i mörker, men
7 svar · 6,3k läst
R
robban44: Håller med föregående talare, underarbetet är i princip samma så något jobb där sparar du inte och färdig till 1100 kvm lär ju inte bli billigt, c:a 30 kr kvm, ett par säckar av t.ex Extra green kostar någon 1000:- lapp och sår du tidigt i vår när vintern är över sköter det sig i princip själv då det är fuktigt på nätterna och solen inte är så stark så den tar kål på
2 svar · 4,1k läst
A
AkutLumbago: Plommonträd beskärs på sensommaren, JAS-månaderna. Juli , Augusti och September. Inte tidigare då de lät blöder förmycket. Personligen beskär jag alltis slutet av augusti , början på september. Äpple kan du i princip beskära när du vill.
3 svar · 22,2k läst
K
Kjell_G: Satte avenbokplantor ca 50cm höga i början på november. Sen har det varit lite kallt och snö, det satte stopp för att binda upp plantorna ordentligt men nu var det dags. Då ser jag att en del plantor är avgnagda, några ganska rejält både sidoskott och toppskott. Hur vanligt är detta fenomen och är det haren som varit framme eller rådjur kanske? Och vad kan jag göra åt det? Enligt
0 svar · 5,0k läst
E
imported_Byggaren: Jag skrev 'fyllnadsmassor med lera' inte enbart lera. Med det förståss att fyllnaden skall vara lerhaltig, dvs. ha gradiation ner mot filler (mo och mjäla) som i daglig tal kallas för lera. Problemet för er (med lutande tomt) är att ha balans mellan fuktigheten i marken och den vattenavrinning som kommer att ske neråt och ner i sprängstenen och leder till torka. Så länge Gud fader spär
3 svar · 14,8k läst
Scout
Scout: Det var inga problem att få ned dom i marken. Nu får vi se om de överlever vintern men precis som du skrev Yonna, så är ju Spireor mycket tåliga !
7 svar · 4,6k läst
Faidros
Faidros: Det kanske skall vara så? Guldbenved (Euonymus fortunei 'Emerald'n Gold'). Städsegrön med gulbrokiga blad, något kopparfärgade om vintern. http://www.rangedala-plantskola.se/Category.aspx?id=25&SubId=-1&SelectionId=30&SortId=19484&Search=
1 svar · 5,0k läst
P
piece: Det är helt normal, Ekar gör att för att djävlas med en. Detta är bara en sådan sak behåll löven på tills det inte går att kratta för all snö...
9 svar · 16,6k läst
I
Igelkotten: Skönt att höra att det kan vara helt normalt.
3 svar · 8,2k läst
L
lollolis: tack för era svar, blir nog till att vänta, är inte säker på att den klarar det efter att ha studerat den närmare..
3 svar · 7,1k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Föreslår att du väntar med att skära till Juli, Augusti, September. Då har trädet bäst förmåga att läka sår. Det är också vanligt att träd beskärs på vårvintern (framför allt fruktträd) men det ska man akta sig för vad gäller lönn, eftersom lönnens sav börjar stiga tidigt så blöder den lätt. Så här års är det mycket fukt, o svampsporer i luften. Inte bra för
1 svar · 7,4k läst
B
Badger: [citat] Det bästa är faktiskt att så så sent som möjligt,! Även ifall det inte händer så mycket med tillväxten vid kallare tider. Slipper ogräs (har ju inga direkta konkurrenter, vid etableringen, från maskrosor etc), tätare, bättre etablering(långsam tillväxt) Denna erfarenhet kommer från parkanläggare i släkten;)
12 svar · 46,7k läst
J
JPW: [citat] Det är här kulsprutan kommer in i bilden.... Men det är helt sant, ett stängsel vore ju en ide. Men detta är min mors föräldrahem som inte bebos året om, så att underhålla ett elaggregat blir inte lätt. Men svinen brukar inte komma så ofta, max en gång per fem år kanske. De har däremot inte varit så aggressiva någon gång tidigare som nu. Hur som helst så gör vi
2 svar · 7,9k läst
P
Pius: Tack för jättebra svar ! Tycker lindar är väldigt vackra men vi har tillgång till lönn- och askplantor gratis och även lite ekar så vi får se vad vi väljer.
4 svar · 11,3k läst
E
Ekstigen: Vid Mariebergs trädgård i Piperskärr finns en stor avenbokshäck. Fråga i plantskolan så visar dom.
8 svar · 6,5k läst
A
AkutLumbago: Nej, jag hade tänkt höja nivån ett snäpp.
3 svar · 4,2k läst
J
jenfor: Svamp och dylikt kommer ofta under hösten då gräsmattan är näringsfattig. Det är bara att gilla läget. Jag skulle ha klippt och krattat i år. Till våren stödsår man och gödslar med hönsgödsel. När det blivit lite varmare, typ i juni, kan man köra ut kombimedel, typ Stroller Kombi.
6 svar · 7,1k läst
J
josh_bengtsson: Tips om du rullar glöm inte att vattna om inte naturen gör det på egen hand. Underarbetet är det tråkiga men viktigt även i detta moment. Kratta ut jämnt och vält underlaget. Vattna tills det plaskar i gräset så att det väter igenom ordentligt.
6 svar · 5,3k läst
J
jenfor: Det beror på näringsbrist. Det är inte en slump att svamparna kommer under hösten, då gödseln gått ur marken.
4 svar · 5,2k läst
I
ingeharved: Jag planterade en thujahäck förra våren i mager sandjord. Varje planta fick ett hål fyllt med planteringsjord och sen täckte jag marken med kogödsel (billig byggmarknadskvalitet, 89 kr för 5 säckar. I en av groparna råkade jag göra fel, fyllde den med den torvullsblandade kogödseln. Denna thuja har växt dubbelt så mycket som de andra och är den tätaste och vackraste av alla! Jag
2 svar · 39,0k läst
JEGS
JEGS: Det är faktiskt riktigt bra med får... tål att tänka på...
11 svar · 12,7k läst
·
M
maggan9: En kompis som är trädgårdsmästare nämnde att gräs inte växer om temperaturen är under 5 grader om jag inte minns fel, men ge inte upp hoppet. I somras sådde vi gräs, med weibulls frö och det tog mer än 4 veckor innan vi såg några grässtrån. Grannen som använde annat gräsfrö fick gräs inom en vecka. Så två veckor är inte speciellt länge med tanke på vädret mm. Vilket
1 svar · 4,5k läst
Marelb
Marelb: http://huset2007.blogspot.com/ förstår inte varför inte länken nedanför kommer med, jag väljer ju avancerat läge!?
4 svar · 6,6k läst
JEGS
JEGS: Så bra, du kanske har gjort rull-provet? Kör så det ryker bara , eller skvätter menar jag...
8 svar · 9,4k läst
haddirajan
haddirajan: Små stenar har en tendens att sträva uppåt och vilja se dagens ljus, men vi plockade inte bort överdrivet mycket stenar innan vi lade på matjord, så det får man upptäcka om några år om denna hörsägen stämmer...
6 svar · 4,7k läst
·
N
Nuno: Ja, det kanske låter konstigt, men håller på att gräva ur för en häck, endast sand, grus och sten (30-40 cm) med ett 10 cm lager med matjord ovanpå. Nu har min jorhög tagit slut och det saknas en eller ett par kubik. Nu har jag hittat en hög med dressjord som använts för att dressa fobollsplaner som jag kan få norpa ifrån. Är detta helt uppåt väggarna? Jorden är väldigt fin och
0 svar · 5,3k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Man börjar med att skaffa sig en flora!;) De vanligaste o värsta rotogräsen är: kvickrot, åkertistel, åkervinda, fräken, nässlor, knölklocka, kirskål, nässla, revsmörblomma. (var det någon jag glömde). Har du inte någon av dessa så borde det kunna vara fritt fram att fräsa. Vad har det varit på denna yta tidigare? Gammal åker? Då kan man nog räkna med att de tre
9 svar · 6,1k läst
yonna
yonna: Jag har haft dessa vissa år. Har inte gjort något åt det. Brukar försvinna efter vintern. Återkom med frågan om problemet kvarstår efter att häcken kommit igång nästa vår.
1 svar · 8,1k läst
G
gaffa: Det är det nog. Tack! :)
2 svar · 9,3k läst
JEGS
JEGS: Taxus är det som tål beskärninga bäst av allt levande. Den tål att beskäras in på stammen och bryter nytt från gammal ved om man måste göra större ingrepp. Men vänta ett år eller två så den hinner etablera sig. Sen är det bra om du är på den och ansar med jämna mellanrum för att få den riktigt tät. Häcksax skulle jag använda framför nagelsax... :-)
2 svar · 14,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.