Vi har i början av september sått en ny gräsmatta. På sina ställen har den växt sig väldigt lång. Vi dividerar nu om vad som är bäst, att klippa den för att inte riskera att det möglar eller liknande eller låta den övervintra lång för att inte riskera att förstöra den, då den är såpass ny..

Vad säger ni, vilket alternativ är bäst?

Är marken torr och ni kan gå på den utan problem kan ni klippa de nödvändiga täta partierna på hög höjd. Det största problemet är väl just att ni går sönder marken.

Vi strösådde vid vår häck tidigare i sommar, och första gången jag försökte klippa så rev hjulen (pga drivningen på) upp gräset. Vi trimmade från början, det tog väl minst 1½månad efter att gräset kommit upp, innan vi kunde klippa med gräsklippare. Jag skulle nog vänta om jag var er, så att gräsrötterna blivit tillräckligt starka. Gräset har nästan slutat växa för oss. Förrut klippte vi 3 ggr per vecka, nu klipper vi 1ggn på 14 dagar.

tack för era svar, blir nog till att vänta, är inte säker på att den klarar det efter att ha studerat den närmare..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.