Jag har lagt på ett lager jord som tydligen är taget från en åker (gödslat där osv.). Vi har lagt på mellan 10-20 cm
på ett underlag som är bestående av sprängsten med ett några cm tjockt ler/jord lager.

Häromdagen kom det ett skyfall och nu när jag går på vissa ställen sjunker jag ner en 5-10 cm
för varje steg

Är det någon fara med detta? Ska jag vänta med att så tills det torkat upp mer?
 
Det låter som om underlaget för en framtida gräsmattan är dåligt. Låt marken sätta sig och vänta med att så till våren. Det tycks som om du får komplettera med ytterligare jord.
 
Instämmer med yonna. Det kommer att röra sig så låt det sätta sig först
 
Åkerjord kan tendera att bli riktigt hård när den satt sig. Om du väntar för länge måste du därför "rugga" upp jordytan innan du sår. Det blir m a o merjobb om du väntar till nästa år. Om det torkar upp skulle jag ha satsat på att så i år och sedan ev. fylla upp+stödså där det satt sig. Väntar du till nästa år kommer du dessutom inte att kunna så förrän i maj/juni, eftersom lerjorden tar enormt lång tid på sig att torka upp efter vintern (finns ju inget gräs som suger upp vattnet).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.