5 263 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Ska så har jag tänkt mig men....
Jag har lagt på ett lager jord som tydligen är taget från en åker (gödslat där osv.). Vi har lagt på mellan 10-20 cm
på ett underlag som är bestående av sprängsten med ett några cm tjockt ler/jord lager.
Häromdagen kom det ett skyfall och nu när jag går på vissa ställen sjunker jag ner en 5-10 cm
för varje steg
Är det någon fara med detta? Ska jag vänta med att så tills det torkat upp mer?
på ett underlag som är bestående av sprängsten med ett några cm tjockt ler/jord lager.
Häromdagen kom det ett skyfall och nu när jag går på vissa ställen sjunker jag ner en 5-10 cm
för varje steg
Är det någon fara med detta? Ska jag vänta med att så tills det torkat upp mer?
Åkerjord kan tendera att bli riktigt hård när den satt sig. Om du väntar för länge måste du därför "rugga" upp jordytan innan du sår. Det blir m a o merjobb om du väntar till nästa år. Om det torkar upp skulle jag ha satsat på att så i år och sedan ev. fylla upp+stödså där det satt sig. Väntar du till nästa år kommer du dessutom inte att kunna så förrän i maj/juni, eftersom lerjorden tar enormt lång tid på sig att torka upp efter vintern (finns ju inget gräs som suger upp vattnet).
Klicka här för att svara