Tjena,

Har precis köpt hus vars lönnar inte har tagits hand om dom senaste 2 åren. så det är långa vattenskott som måste tas bort. kan jag göra detta nu till helgen? Jag bor i Göteborg, och löven har börjat falla av redan....

tack på förhand,
D
 
Föreslår att du väntar med att skära till Juli, Augusti, September. Då har trädet bäst förmåga att läka sår. Det är också vanligt att träd beskärs på vårvintern (framför allt fruktträd) men det ska man akta sig för vad gäller lönn, eftersom lönnens sav börjar stiga tidigt så blöder den lätt. Så här års är det mycket fukt, o svampsporer i luften. Inte bra för beskärning. Sjukdomar tar sig in i sårytorna.

Dessutom, lönnar mår egentligen inte alls bra av att beskära. Om det har vattenskott så är det ett tecken på att det har stympats. Då bör du helst inte göra någonting under ett par års tid, och sedan försiktigt gallra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.