Vi har ett antal ekar på tomten och alla utom en har tappat sina löv. Alla träd i skogen har dessutom tappat sina löv. Behöver jag vara orolig för min ek?
 
Nej, normalt inte. Så brukar det vara med ekar.
 
Är löven dessutom gröna kan du glädja dig åt att du har Yggdrasil på din tomt.

;)
 
Är det inte problem med löven på marken så är det det med dem på träden. Att folk aldrig är nöjda! :D
 
Jag har lärt mig att ekar alltid behåller sina löv tills de nya löven som kommer på våren puttar bort de gamla.
 
Kasch skrev:
Är löven dessutom gröna kan du glädja dig åt att du har Yggdrasil på din tomt. ;)
Nej, det är asken Yggdrasil i Asgård. Och den fäller definitivt varenda blad på vintern.
 
AnnaKanin skrev:
Vi har ett antal ekar på tomten och alla utom en har tappat sina löv. Alla träd i skogen har dessutom tappat sina löv. Behöver jag vara orolig för min ek?
Det finns faktiskt en vintergrön ek, Quercus x turneri var. pseudoturneri, men den är mycket sällsynt så det är väl inte troligt att det är den du har ett ex av ...
 
Inget att behöva vara orolig över. Har fyra ekar på tomten och där det skiljer i lövfällning. Det verkar vara skillnad år från år också.
 
Det är helt normalt det finns två sorters ek, den vanligaste skogseken och så vinterek.
Vinterek ligger i en senare fas än skogseken med lövfällningen liksom med lövsprickningen.

Det kan även finna hybrider mellan dessa två ekar.
 
Det är helt normal, Ekar gör att för att djävlas med en. Detta är bara en sådan sak behåll löven på tills det inte går att kratta för all snö...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.