5 683 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Isolera Fritidshus på plintar ?
Hej, jag har ett fritidshus som står på plintar, mitt problem är det att även fastän golvet är isolerat så blir det riktigt kallt under hösten / vintern.
Huset ligger ca 40-60 cm ovan mark och jag undrar hur jag ska kunna "täppa till" mellan plintarna så att det inte fukt och kyla vandrar upp genom golvet.
Vad jag ska tänka på ang isolering och material osv.
Tack på förhand
Huset ligger ca 40-60 cm ovan mark och jag undrar hur jag ska kunna "täppa till" mellan plintarna så att det inte fukt och kyla vandrar upp genom golvet.
Vad jag ska tänka på ang isolering och material osv.
Tack på förhand
Jag har samma problem med mitt sommarhus.
Jag har starka funderingar på att lyfta huset med domkraft (ett antal behövs men de kostar under 100:- styck) och palla under så pass att det går att krypa under.
Det är i och för sig lite väl mycket arbete kanske :-/ ???
Om du har möjlighet att krypa under utan att lyfta så gör och isolera underifrån. Om du använder cellplast så tänk på att hindra luft från att cirkulera.
Jag har starka funderingar på att lyfta huset med domkraft (ett antal behövs men de kostar under 100:- styck) och palla under så pass att det går att krypa under.
Det är i och för sig lite väl mycket arbete kanske :-/ ???
Om du har möjlighet att krypa under utan att lyfta så gör och isolera underifrån. Om du använder cellplast så tänk på att hindra luft från att cirkulera.
Jag har nu hört att ett av dom enklaste sätten är att slippa kallt golv i detta hus är att "täppa till" mellan plintarna genom att sätta frigolit + minerit mellan plintarna och att man även sätter mineriten 20 cm upp på fasaden för att slippa eventuellt kalldrag som kan uppstå.
Ngn som vet om detta är vettigt att göra eller ?
Ngn som vet om detta är vettigt att göra eller ?
Nej, ingen bra ide´...
Gör det ovan/under i från istället. Om detta inte är möjligt, så skulle jag personligen välja att låta det vara som det är nu. Annars kan det bli problem.
Jag citerar
(BAS maj 28th, 2004, 7:51pm)
Klicka här för att svara