4 367 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
torpagrund och hussvamp !
Hej vi är ett par som för några veckor sedan köpte ett hus i skåne byggt -69 på 70m2 som har torpagrund !
När besiktningsmannen från anticimex var där och kröp i grunden upptäckte han äkta hussvamp som hade angripit en stöttepelare som dom satt upp för att stötta golvet under stora-rummet .
stöttan bestod av en träbjälke som dom lagt rak på den fuktiga marken och och sedan 2 st till ovanpå det med pappkatong i mellan.
det vi skall göra nu är öppna ett hål i golvet, riva bor stöttan och en del av golvet runt den och sanera (anticimex) . v
år fråga är nu vad man skall använda som stötta i stället ?
och om någon har något tips på bra och billigt avfuktningsystem , då vi måste istallera ett sådant system eftersom marken är så fuktig och huset ligger i sluttning .
och hur man kan göra för att ev dränera/leda bort vatten som kommer ifrån sluttningen ?
mvh daniel och nina
När besiktningsmannen från anticimex var där och kröp i grunden upptäckte han äkta hussvamp som hade angripit en stöttepelare som dom satt upp för att stötta golvet under stora-rummet .
stöttan bestod av en träbjälke som dom lagt rak på den fuktiga marken och och sedan 2 st till ovanpå det med pappkatong i mellan.
det vi skall göra nu är öppna ett hål i golvet, riva bor stöttan och en del av golvet runt den och sanera (anticimex) . v
år fråga är nu vad man skall använda som stötta i stället ?
och om någon har något tips på bra och billigt avfuktningsystem , då vi måste istallera ett sådant system eftersom marken är så fuktig och huset ligger i sluttning .
och hur man kan göra för att ev dränera/leda bort vatten som kommer ifrån sluttningen ?
mvh daniel och nina
ok var inne på de tankarna eftersom vi inte har så stor lust att använda träbjälkar med tanke på vad som har hänt de som finns där !
tackar för tipset !
tackar för tipset !
Har själv samma typ av problem. Som Immobil sa, leca block eller stål gäller.
När det gäller dräneringen så har jag grävt ner ordentligt med dräneringsslang och lett bort vattnet, dessutom so ligger mitt hus i sluttning. Inte mycket men det räcker, ovan för huset ligger min infart och parkering utanför garaget 10X10 meter och allt blött där rinner fiiint ner till ena hörnet i min torpargrund.
Därför så har jag grävt ett enormt dike mellan infarten och det som ligger "under" och ska göra en 10 meter lång stenkista. Givetvis med fall åt rätt håll. Detta ska nog svälja undan det mesta av vattnet. Samtidigt så kan jag göra en snygg avdelning mellan tomten och infarten, men lite nivåskillnad och lite grönt
När det gäller dräneringen så har jag grävt ner ordentligt med dräneringsslang och lett bort vattnet, dessutom so ligger mitt hus i sluttning. Inte mycket men det räcker, ovan för huset ligger min infart och parkering utanför garaget 10X10 meter och allt blött där rinner fiiint ner till ena hörnet i min torpargrund.
Därför så har jag grävt ett enormt dike mellan infarten och det som ligger "under" och ska göra en 10 meter lång stenkista. Givetvis med fall åt rätt håll. Detta ska nog svälja undan det mesta av vattnet. Samtidigt så kan jag göra en snygg avdelning mellan tomten och infarten, men lite nivåskillnad och lite grönt
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
hmm vet faktiskt inte varför igentligen, var där nere och sanerade, bröt upp golvet och tog bort de 2 stora stockarna som de lagt där som stöd ca (4,5 m långa och 2 dm breda höga ) jag och min flickvän stod där frågande då vi upptäckte att stockarna inte hade kontakt med stommen i golvet på något sätt , det var minst 1 cm imellan , dom som la dit den där kanske hade tänkt att odla svamp för hela den understa stocken var helt angripen och en del av den översta , men nu är båda borta iaf och det mesta av det närliggande plankorna . skall ner igen på måndag med nya friska tag och se till att anticimex kommer ditt och sanerar . då går öven stockarna upp i rök ;D !
danielOnina
danielOnina
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden