3 512 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Svamp i krypgrund
Det liknar ju en skogsvamp med hatt och fot
Troligtvis ej ätbart ??? Svampar kan ha mycella-nätt (svamprötter) som täcker områden som fotbollsplansyta. Stor huset i skogen?
Man kan kanske öppna en ventil långt ifrån fläkten och låter det vädras. Observera om det blir torrare. Testa det innan du installerar en avfuktare.
Det kanske har hänt att varm och fuktig luft sugs in från insidan av huset på grund av undertryck och kondenserar på det kallaste stället = plasten ??? Lukten börde i alla fall ha försvunnit med den installation du har nu.
gaia
Man kan kanske öppna en ventil långt ifrån fläkten och låter det vädras. Observera om det blir torrare. Testa det innan du installerar en avfuktare.
Det kanske har hänt att varm och fuktig luft sugs in från insidan av huset på grund av undertryck och kondenserar på det kallaste stället = plasten ??? Lukten börde i alla fall ha försvunnit med den installation du har nu.
gaia
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är det någon som kan förklara för mig varför man väljer att sätta in en fläkt istället för en avfuktare, vari består skillnaden som gör att en del får det ena rekommenderat för sig medans andra får höra att den andra varianten är mycket bättre ???
Och nu utgår vi för skojs skull från att de som lämnar rekommendationerna inte är försäljare av det ena eller det andra
Det måste ju rimligen finnas andra sakskäl, hoppas jag iaf. ..... :-/
//Christina.
Och nu utgår vi för skojs skull från att de som lämnar rekommendationerna inte är försäljare av det ena eller det andra
Det måste ju rimligen finnas andra sakskäl, hoppas jag iaf. ..... :-/
//Christina.
För att ogynnsamt klimat ska uppstå i grunden krävs några faktorer:
* Tillräckligt hög luftfuktighet
* Material att växa på
* Tillräckligt varmt för att det ska växa
Att installera fläkt som suger innifrån huset innebär att man angriper luftfuktigheten genom att höja temperaturen i grunden och därmed luftens förmåga att hålla fukt, den procentuella luftfuktigheten minskar således. Dessutom gör luftväxlingen att ev fukt från marken kan dras ut. Det man vinner på detta är mindre strömförbrukning och varmare golv. Förutsätter (troligen) att huset ventileras med sk självdrag.
Att installera luftavfuktare innebär att man bara plockar bort fukten från luften. Effektivt, men kan bli dyrt i el samt att det inte tillför andra positiva bieffekter.
* Material att växa på
Att installera fläkt som suger innifrån huset innebär att man angriper luftfuktigheten genom att höja temperaturen i grunden och därmed luftens förmåga att hålla fukt, den procentuella luftfuktigheten minskar således. Dessutom gör luftväxlingen att ev fukt från marken kan dras ut. Det man vinner på detta är mindre strömförbrukning och varmare golv. Förutsätter (troligen) att huset ventileras med sk självdrag.
Att installera luftavfuktare innebär att man bara plockar bort fukten från luften. Effektivt, men kan bli dyrt i el samt att det inte tillför andra positiva bieffekter.
Nja, det går även att skapa samma undertryck i grunden med en avfuktare också. Om man tex installerar Munters avfuktare så kan man göra så att fläkten som blåser ut den fuktiga luften ur grunden går hela tiden. Då skapas ett undertryck i grunden, och luftet tas förhoppningsvis från huset.ylven skrev:För att ogynnsamt klimat ska uppstå i grunden krävs några faktorer:
* Material att växa på
När sen fuktigheten stiger övder det värde man har inställt så går även avfuktaren.
Så jag skulle vilja säga att med en avfuktare så får man flera positiva effekter. Förutom då kanske elräkningen...
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
JAg har haft lite hög luftfuktighet i min tillbyggnad med krypgrund i slutet på sommaren (75-90 RF). Jag satte "tallriksventiler" på insidan av ventilerna i grunden och stängde nästan helt (endast en liten liten springa på varje så att det kommer in någon frisk luft) och så satte jag in en vanlig avfuktare (från bauhaus 1999
. Detta har fungerat helt perfekt nu i en månad och ligger på 65-70RF konstant. Avfuktaren går inte mycket, det var mest i början.Har avfuktat ca 10-12liter vatten på den tiden.
Under vintern är det inga problem med fuktigheten hos mig jag har vattenburengolvvärme som värmer grunden, ca +12 grader vid -5 grader ute(med stängda ventiler).
Dessutom så är luften ute inte så fuktig vintertid.
/Almis
Under vintern är det inga problem med fuktigheten hos mig jag har vattenburengolvvärme som värmer grunden, ca +12 grader vid -5 grader ute(med stängda ventiler).
Dessutom så är luften ute inte så fuktig vintertid.
/Almis
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden