Ett litet dilemma som någon kanske har en åsikt om?!

Vi köpte ett hus från 1944 och flyttade in i juli. Någon besiktningsman anlitades ej utan med hjälp av byggnadsteknisk expertis i släkten gjordes en egen besiktning. Det konstaterades att sydsidan av källaren har fuktskador som behöver åtgärdas genom att komplettera dräneringen som gjordes av förrförra ägarna på 80-talet. På östsidan finns mindre skador, men mot nordväst var väggen inbyggd och kunde därmed inte besiktigas okulärt. Någon fuktmätning gjordes ej då det ej bedömdes som exceptionellt fuktigt.

Efter den regniga sommaren, med extremt fuktigt i källaren funderar vi på hur dräneringen är gjord. En provgrävning visar:
Ett tunnt lager asfalt på grundmuren
En 5 cm isolerskiva (vanlig regelskiva, ej markskiva) mot grundmuren.
Dräneringsrör med botten ca 20 cm ovanför sulan.
Makadam 8/12 runt dräneringsröret.

Som jag ser det är detta tveksamt att kalla fuktisolering och dränering. Dränröret ligger för högt i relation till sulan, vattnet rinner genom röret ner i botten på makadamet. Isolerskivan binder enorma mängder fukt.

Någon som kan/vill ha en åsikt, skall jag ta upp detta med säljaren?

Jag tror det är rätt utsiktslöst att ta upp det med säljarna. Det är hårda krav om man ska kunna hävda dolda fel. Enda omständigheten som jag ser det att ni skulle kunna hävda detta (och därmed få tidigare ägare att betala för omdränering) vore om de hade sagt att omdränering var nyligen gjord, och ni hade inspekterat så gott det går, dvs titta i brunnen där dräneringsvattnet rinner ut, notera hur skyddet på huset ser ut, det som sticker upp ovanför markytan. Samt att ni naturligtvis hade varit tvungna att ha gjort fuktmätningar i källaren.

Så tyvärr, om ni vill ha källaren inredd så måste ni nog bekosta en total omdränering av huset, ur egen plånbok. Om inte källaren behöver vara inredd, så riv bara ut allt trä som ligger mot cementen, så gör det inget om cementen är lite fuktig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.