Hej alla!
Vi har precis köpt en kåk byggd 57, 1½ plans med källare. Halva källaren var inredd, vilket den inte är numer efter 3 dagars kofots användande. Vi har iaf beslutat oss för att dränera till våren så fort tjälen går ur marken, i.o.m att vi kommer inreda något av rummen i källaren i framtiden.
Men mitt dilemma är då följande:
Platon eller Isodrän?
Hur stor är prisskillnaden mellan de 2 olika?
Alla mina bekanta har kört med Platon då de dränerat, men jag har läst på detta forum och andra ställen om fördelar/nackdelar med båda.
Isodrän kanske är att föredra vad gäller montering och om det skall inredas??
Tacksam för tips..
Mvh /Mattias

Jag håller själv på att välja. Vi kommer att köra på platonvarianten eftersom min far som är i branschen sett på flera ställen där det är fel marktyp att pordrän/isodränskivorna mosats ihop och tappat sin funktion totalt efter ca 15 år medan platon/cellplast verkar hålla i evigheter. Vet ej exakt vilken marktyp som är fel men har för mig att det var lera.

/Henrik

Vi har ett hus från 35. Som kanske setts på andra ställen på forumet har vi valt en av skolorna; att saker och ting ska andas och inte plastas in -> isodrän/pordrän.

Fukten kommer alltid in, företrädesvis underifrån genom plattan (vilken ju inte är dränerad om man har ett gammalt hus) och sedan kapilärsugs upp i väggarna. Det gäller att få ut den fukten.

Man väljer skiva/tjocklek efter marktyp/jordtryck, något som leverantören ska hjälpa till med. Ta ett snack med Mark- och dränteknik, MDT (www.mdtab.se)

Pordrän/isodrän anser jag personligen är bäst. Låter konstigt (nästan otänkbart) att de mosats sönder :-/ Måste ha varit utsatt för extremt högt tryck eller varit någon annat märke än pordrän/isodrän. Det finns dock olika skivor beroende vilket tryck de förväntas bli utsatta för.

Men jag tror att följer man instruktionerna för det alternativ som man väljer funkar det nog bra vare sig man väljer platon eller isodrän.
http://www.isola.se/

http://www.isodran.com

Tack för era svar.. =)
Marken runt huset är tung lera enligt grannen, och ju mer jag funderar detso mer kommer jag fram till att källaren inte kommer inredas (har rum så det räcker ändå)
Huset har även en utbyggnad mot baksidan på platta, varav en massa ventilationshål har försvunnit. Det borde ju oxå rimligtvis ha en inverkan att källaren var som den var. Men platon och en väl fungerande ventilation borde väl förhoppningsvis hålla all fukt borta i framtiden, skall även investera i en avfuktare. Jag har ju fortfarande lite tid på mig att bestämma mig.. :)

/Mattias

Nu funderar jag.... eftersom vi ska dränera o tänker välja Isodrän...

Hur länge håller Isodrän? 20 30 år?

Anne-Maj

M
Anne-Maj skrev:
Nu funderar jag.... eftersom vi ska dränera o tänker välja Isodrän...

Hur länge håller Isodrän? 20 30 år?

Anne-Maj
Eftersom det är cellplast som inte utsätts för uv-strålning så ska det hålla, länge. Man använder ju cellplast under botteplattor idag och hur skulle det se ut om dessa hus sjönk ihop 10 cm efter 25 år?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.