Hej!
Kanske husägare med fuktproblem kommer att få ett alternativ till att välja i stället för en avfuktningsanläggning för ca 45000kr?
Läs bif. SP-artikeln om luftkudden. I mina ögon ser det vettigt ut. Engångskostnad för en kudde (som jag hoppas blir lägre än priset ovan) och luften är ju gratis ;D. Inga underhållskostnader. Smålandsvillan deltar i försöket.

http://www.sp.se/sv/general/Pressreleaser/04-09-09.htm

Tycker ni att man skulle kunna sova lugn på en sån kudde?
Jag har ingen förbindelse varken med SP eller Smålandsvillan. Har bara hittat artikeln som jag tycker är intressant...
gaia

Verkar intressant! Jag undrar vad den är gjord i för material eftersom den även isolerar utrymmet? ???

Själv har jag byggt krypgrund med Dorocell-block(isolering ca 140mm cellplast) samt fyllt grunden med singel, isolerat med 100:s skivor och sedan tätat med plast. Ingen ventilation. Det fungerar kanonbra och energiförbrukningen har stannat på 22000kwh för varmvatten och värme sedan 1 dec 2002. ;D

Jag har inte heller något problem med fukt. Den kan ju varken tillföras via ventilationen eller via marken!
/TB

:D Ja, det var en intressant artikel!

Kanske kan man utveckla den lite, med tanke på att min grund redan är gjord. För tillfället kollar jag hygrometern och sätter ner avfuktaren om det krisar till sig!

Men detta verkar ju vara en mer ekonomisk lösning!

Helena med
Nationalschabraket

Kerthe skrev:
Verkar intressant! Jag undrar vad den är gjord i för material eftersom den även isolerar utrymmet? ???
/TB
Som jag fattar det så måste kudden vara av någon sorts plastfölje (hemligt,hemligt) som sluter tätt mot ytor.Den stillastående luften i kudden ska vara isolerande. Luften kommer nog att cirkulera inne i kudden (tempskillnader) men inte i så stor utsträckning som om det blåste tvärs genom undergrunden, gissar jag. Och även om det finns fukt i den luften som är i kudden så kommer den ju aldrig i kontakt med husets konstruktion :) . Markfukten kan ju spöka litet men den kanske hålls i balans när man har rätt så stabila temperaturförhållanden där nere. No ja, det kommer att mätas och undersökas enligt SP någranna regler och så småningom får vi se resultaten :).
Man påstår att fukthalten varierar även i stängda grunder som din och man rekommenderar/installerar avfuktare förstås ;). Jag har samma uppfattning som du att om det har blivit tätt och torrt så finns det ju inget mera att avfukta. Liten variation i fukthalten skall en konstruktion tåla annars är den ju olämplig för att bygga ett hus på :-/.
Själv bor jag nu i ett tegelhus med källare så svamp hittar jag endast i skogen och mögel endast i kylskåpet ;)
gaia

Rent tekniskt fungerar nog lösning, men jag undrar lite över vissa praktiska problem. Hur löser man rördragningar m.m i grunden? Kan man "skräddarsy" kudden för alla möjliga typer av storlekar?? Är den främst avsedd för nyproduktion och går den överhuvudtaget att använda i bef. krypgrunder??

Jag vet inte mer än det som står i artikeln ??? Det skulle ju finnas större marknad om kudden blir formbar för alla sortens utrymmen. Jag hoppas att uppfinnaren tänker på det ;).
gaia

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.