Det jag har lärt mig om cement är att det tar 28 dagar för den att få näst intill full styrka, den fortsätter att hårdna under resten av livstiden. Under denna tiden så är det två faktorer som är viktiga, temperatur och fuktighet. Temperaturen skall helst hålla sig runt 20 grader. Om det närmar sig nollan så ska man omge cementen med isolering för att hålla rätt temperatur. Om det blir minus 15 eller kallare måste man tillsätta värme för att inte cementen ska spricka. Man måste också tillsätta andra tillsatser när man blandar cementen = dyrt.

Fuktigheten hålls genom att vattna mycket. Man kan aldrig vattna för mycket, så det är bara att ta fram slangen och gärna lägga på halm eller dyligt för att hålla fuktigheten. Dem första 3 dygnen är viktigast. Om cementen blir för torr så krymer ytan och blir porös.

Med tanke på detta så skulle jag välja sen vår, då temperaturen är förhållandevis hög och att det regnar mycket så slipper man vattna, plus att man har hela sommaren att göra utsidan. Tidig höst går väl an, men det låter jobbigt att behova värma grunden, och jag vet många som gutit under vinter och behövt laga stora sprickor i källarväggen. :-[

Hmmm flera husäljare jag pratat med säger att det inte är några problem att gjuta i november, december och sedan bygga under vintertiden. Detta är i Dalarna. Man blir ju fundersam nu, gör man bort sig om man litar på dom?

Du kan säkert lita på säljarna, se bara till att dem använder ordentligt med isolering och värme om det blir riktigt kallt.

Man tar lite extra risker och det vill säkert husbyggarna inte blåsa upp för att gå miste om jobb under lågsäsongen, så var lite extra kritisk.

Mady skrev:
Hmmm flera husäljare jag pratat med säger att det inte är några problem att gjuta i november, december och sedan bygga under vintertiden. Detta är i Dalarna. Man blir ju fundersam nu, gör man bort sig om man litar på dom?
Precis mina funderingar.... Vem F-N ska man lita på... :-(

Det GÅR att gjuta alla årstider.
Frågan är bara:

Klarar din entreprenör av det?

KarlXII skrev:
Det GÅR att gjuta alla årstider.
Frågan är bara:

Klarar din entreprenör av det?
precis min åsikt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.