Hejsan alla,

Jag går och funderqar på när det igentligen är bästa tiden på året för att gjuta grunden till ett hus.

Jag har hört att betongen brinner bättre på sommar halvåret, medans andra säger att det inte spelar någon roll. :-/

Kan man be om lite åsikter i ämnet? :P

Om det skulle vara så att någon tycker/vet att det är bättre att gjuta på sommaren. Kan man i såfall fundera på som alternativ, för att få huset infyttnings klart till nästa vår, att gjuta plattan nu i sommar, och låta den stå över vintern, och börja bygga till våren? ???

Jag har hört att hösten o våren skall vara optimalt att gjuta, sommaren kan vara lite för varmt o då måste du vattna plattan hela tiden för o undvika att den torkar för fort o bildar sprickor.
Vintern måste du hålla plattan varm om det e minus ute annars bildas det is i den o is expanderar som sagt... tror jag om jag inte fått allt utanför brevlådan  ;D

ps, låta den stå över vintern e som sagt ingen bra ide´... ds

Tack för svaret DL... 8)

Ingen som säger emot dig så jag antar att alla håller med ...:o

Då kommer en följdfråga... När kan man räkna med att starta med sitt husbygge då, ifall man väntar med starten till våren... ???

Februari eller juni... för bästa resultat alltså... (gärna även med tanke på resten av bygget och väderförhållande) ;D

Det optimala måste ju vara när det inte är minusgrader längre o det beror ju lite grand på var man ska bygga.

Allt beror ju på när själva huset ska byggas, är det inte minus ute kan du ju gjuta grunden hur långt innan som helst, annars säger dom som vet att den ska vara klar ca; 1 vecka (men det tvistar dom lärde om) innan man belastar den o under dom dagarna får man täcka den om det är minus ute. :)

Vi gjöt vår platta på hösten. Visade sej inte vara så smart, det regnade typ en hel vecka därefter, vilket resulterade i en skrovlig yta och mycket längre brinntid! >:( Däremot får det visst inte heller vara för soligt, då måste man vattna den så den inte torkar för snabbt...har jag hört.
Alltså: Håll koll på väderleksrapporten! Halvmulet utan regn i minnst en vecka= gjut på! ;D

suck då kan man väl gjuta i juni först nästa år här i Norrbotten :( :-/ :-/ :'(

Tack för fler inlägg... :D Men fortfarande väldigt tunnt med åsikter i ämnet... mycket märkligt :o

Så för att sammanfatta så ska det inte vara för varmt, för kallt, och inte regna för mycket.... Då går det inte bygga i Sverige ;)

Nej, men som jag ser det borde bästa tiden för att starta ett bygge vara i i mars-april...(södra Sverige)
På så vis slipper du frost och snö, och har hela sommaren på dig för allt eget arbete utvändigt och anlägga trädgård. Hösten vinter färdigställer man det sista invändigt, och får till en värdering innnan jul. ::)

Vad tror de erfarna om detta tidschema??

Göran skrev:
suck då kan man väl gjuta i juni först nästa år här i Norrbotten :( :-/ :-/ :'(

Ni har ju varmare i juni där uppe än vad vi har här nere..... ;)

Strixx skrev:
Nej, men som jag ser det borde bästa tiden för att starta ett bygge vara i i mars-april...(södra Sverige)
På så vis slipper du frost och snö, och har hela sommaren på dig för allt eget arbete utvändigt och anlägga trädgård. Hösten vinter färdigställer man det sista invändigt, och får till en värdering innnan jul. ::)
Problemet är att du i stora delar av Sverige inte slipper frost och snö i mars-april. Jag tänker då främst på tjälen. Risken är att man gjuter plattan på tjälad mark, vilket sedan riskerar att ge sättningar. Annars är det inga problem ...

Som sagt - man kan gjuta nästa när som helst. Man får bara se upp med för låga temperaturer (värme för att det inte ska frysa), för höga temperaturer (måste kyla/vattna), nederbörd (skydda med väderskydd) mm

DragonLady skrev:
ps, låta den stå över vintern e som sagt ingen bra ide´... ds
Tar upp ännu en gammal tråd.... :-/

Nu har vi nämligen kommit längre i vårt planerade husbyggen, och samma fråger dycker upp igen...

Vår husförsäljare och vår entreprenör tycker båda två att vi ska gjuta plattan i höst, och vänta tills våren att bygga...

Entreprenören hade så mycket att göra att han inte han börja bygga förän i vår, men han kunde nog se till att någon fixade platan till mig..
Och husförsäljaren får inte mer pengar av mig förrän byggsatsen levereras...

... Så ingen av dom har (som jag ser det) någon ekonomisk vinning av att stressa igång bygget...

Så... Min fråga igen... Kan man verkligen låta en platta på marken stå över vintern, utan att ha den uppvärmd... Vi diskuterade ju mest om man kunde gjuta under vintern sist... Och det vill inte ens entreprenören...

Nej du kan inte låta en platta ligga oskyddad hela vintern.
Såsom jag fattat det så är ju plattan fuktig länge efter gjutningen, kommer då vintern o minusgraderna så fryser ju fukten o det kommer ju förövrigt ny fukt i plattan om den ligger oskyddad.
Som alla vet expanderar ju is o vad händer då med plattan.... jo den spricker väl????? o det e ju mindre bra :-/

DragonLady skrev:
Som alla vet expanderar ju is o vad händer då med plattan.... jo den spricker väl????? o det e ju mindre bra  :-/
Om du tänker efter så kommer du nog på att du sett massor med betongkonstruktioner som utsätts för väta men inte spricker när det blir köldgrader.

Jag tror inte det är något som helst problem med att låta plattan stå över vintern. Bara man ser till att alla slangar och rör som går i plattan är tomma från vatten och tilltäppta i ändarna så inte nytt vatten eller smuts kommer in.

Vi har en bekant, som är grundbyggare, och när han byggde ett hus till sig själv lät han grunden stå översnöad hela vintern, så det spelar förmodligen ingen roll bara den har brunnit ihop ordentligt innan det blir kallt.
Det går bra att gjuta grunden på vintern också, bara man gör det kappilärbrytande skiktet av "kattskallar" istf grus. (Enligt en husleverantör jag pratade med igår.)

har fått förklarat så här av husfirman-kanske för att de vill sätta igång när de har lite att göra.Man kan lägga hö eller markisolering på marken så att tjälen inte kommer, sen kan man gräva på vintern och gjuta, det är ju torrare i luften, plus att bruket brinner ju så det ska inte vara ett problenm även i minusgrader.Men man lider ju med byggjobbarnas händer och hoppas på en höst som 2001-man kunde spela golf på gröna gräsmattor på Luciadagen..-I BODEN!!! ::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.