C
cber: Hejsan Är det någon som har scaktmassor som ni vill bli av med så tar vi tacksamt emot det. Vi har tomt i Lännersta, Nacka. Hör av er i så fall till Jonas 0707 43 73 13 eller till Carina 0736 20 46 15
0 svar · 2,8k läst
N
NordiCs: Med lammi blocken som även de är fullisolerade, är att man även på dessa kan dra el m.m. i plocken innan de fylls med betong. Dessutom om man vill göra det själv så väger blocken endast 26 kg styck, vilket medför att det är relativt lätt att bygga själv.
9 svar · 2,7k läst
P
perf: Hur du ska göra beror givetvis på hur din tomt ser ut. Om marken lutar från huset så behöver du nog inte komma ut så långt, men har du dålig lutning är det nog värre. Sedan beror det på hur marken är beskaffad. Släpper den igenom vattnet lätt så kan det ju rinna tillbaka till grunden. Om jag var du så skulla jag köpa en sån där grön plastslang som man trär utanpå stupröret
1 svar · 6,3k läst
U
Ubbe: Har två lösningar på problemet och valde den billiga :) Alt 1 EN maskin som man använder för att kolla grundvattennivåer, fungerar ungefär som en pålmaskin men slår ner "grundvattenrör" istället. Maskinen knackar tills det tar stopp mot sten eller berg. BLir alltså en form av pålning. Kostnad ca 1000 kr svart. Hade nog valt det om det inte varit semester.. Alt 2 (som det blev)
3 svar · 6,3k läst
pappskallen
pappskallen: Hade jag nog tagit på stående fot ;)
2 svar · 5,0k läst
B
Bananen: Det räcker med 70-80 cm. Och tänk på att det är en altan du gör............. :)
3 svar · 5,2k läst
S
swede: Hej Dream Dessa priser är vad jag får betala i snittpris när vi bygger, jag söker själv billigare priser, men det verkar som alla grundare har kartell, jag har även fått betala samma pris för torpa grund villket jag tycker är för mycket då är det mesta inräknat som schaktning, bortforsling av överblivit massa etc Mvh Swede
7 svar · 2,0k läst
S
selstam: 840:- inkl moms för en helg (fredag -> måndag) för en partikelavskiljare/dammsugare som klarar av allt. Fanns på Tidermans här i Göteborg. Mvh, Andreas Selstam
3 svar · 1,8k läst
S
sid: 1) Skiljer. Kolla och gör det rätt när du ändå har eländet uppe. 2) Hur ofta regnar det när det är frysgrader? Det räcker med 50-60 cm. Dock kommer du ju inte undan anslutningsdjupet. 3) Bor i Skåne, men det borde vara en god affär att hyra om man inte har kontakterna.
2 svar · 619 läst
S
sollentuna: Vi har inte dragit elen genom plattan utan den kommer upp ur marken utanpå lecan och sen in i fasadmätarkåpet. Vi valde att göra så för att det kändes enklast och jag tror inte att det blir särskilt fult med de där sladdarna, skåpet sitter ju där ändå och är fult! Vi har lagt skåpet på baksidan av huset så det är lite mer dolt.
3 svar · 3,7k läst
U
Ulja: Vi har grävt runt grunden och har fått problem med att isolera eftersom källarväggen inte är slät utan det finns stenar ingjutna i stort sett runt om. Nu tänkte jag testa en variant som jag inte sett i någon anvisning: singel eller annat stenmaterial närmast väggen för att fylla ut mellan stenarna, sedan platonmatta och utanför detta återfyllningen. Jag kommer att fylla lite itaget
0 svar · 2,5k läst
A
Anund: Har själv svavlat fast en flaggstång. Köp vanligt svavel på byggmarknad eller i färgbutik. Det är inte dyrt. Jag använde en gammal konservburk som jag böjde till en pip på och sedan höll över en gaslåga. En polygrip fungerar bra som handtag. Smälter fint. Pytsa i mer svavel (ex med sked) allt eftersom det smälter. MEN, se till att det inte blir för varmt, då börjar svavlet brinna
3 svar · 7,4k läst
N
naffats1: RG? ???
1 svar · 3,9k läst
N
1 svar · 3,9k läst
M
Mats: singel lät bra. Eventuellt spill hanterar ju sig själv på så sätt
1 svar · 952 läst
U
Ulja: Jag har precis grävt upp runt källargrunden i vårt hus från 20-talet och då upptäckte vi att det är stora stenar inmurade i grunden vilket gör att det blir knepigt med isoleringen. Vi har fått förslag på dubbla Platonmattor men vi är oroliga för att det går hål i mattan när vi återfyller. Alternativet är att snickra gjutform och gjuta in stenarna för att få slät vägg. Någon
0 svar · 3,8k läst
Z
Zunken: Det vore kanon!! peter_sundstedt@bredband.net TACK :D
2 svar · 1,2k läst
F
Familjens_Fixare: Hej Har man problem med fukt på insidan (fläckar) av källaren skall dessa åtgärdas från utsidan. Håller precis med föregående om att fixa stuprören först. Antingen löser detta problemet eller så har du kanske dålig dränering eller liknande. Kontrollera också så att marken lutar ut från huset ett per meter (för vattenavrinningen).
2 svar · 2,6k läst
L
ledighetskommiten: Platta på mark är en säkrare konstruktion. Dessutom vill många idag ha golvvärme, vilket gör att prisskillnaden då int elängre är till krypgrundens fördel.
1 svar · 691 läst
J
JLT: [citat] Kanske inte läge att ringa kommunen nu när jag tagit saken i egna händer. Det kanske inte är så populärt att jag slagit sönder deras trottoar. Men man kan ju alltid skylla på en olycka (t ex att husvagnens stödhjul slog i när jag körde ut, så att kantstenen lossnade). ;D Annars håller jag med dig. Jag tycker också att det är kommunens ansvar att jag ska kunna ta mig in på
5 svar · 10,5k läst
K
Ken: Fick 5-6 lass med fyllning, lerblandad sand, som jag hört är bra under gräsmattan, vilket jag också skall använda en del till, men nu undrar jag om denna fyllning också går att använda till att bygga upp ca 30-40 cm där jag skall parkera mina bilar, har också ett lass med makadam som jag skall lägga överst, sen asfaltera. Jag antar att min lersand inte är så lämplig till detta men
0 svar · 3,5k läst
J
jajja: Tack!! ;D
2 svar · 3,3k läst
J
2 svar · 3,3k läst
J
jenny1: Jag har ju tyvärr inga kontakter som håller på med att gräva :( , men det är bara själva infiltrationen som behöver flyttas, slammbrunnen är ok. Befintlig infiltration verkar ligga på väldigt lerig jord så jag antar att det är därför det har blivit stopp efter 15 år. Verkar 35 000kr rimligt för en utredning (ca 7500kr), material och grävning?
4 svar · 5,7k läst
U
Ubbe: [citat] Tanken från början har varit att göra så :) Väggarna ser jag inte som något problem, förutom då att det måste på någon sorts betongputs och färg. Golvet däremot blir besvärligare eftersom det nu ligger plaströr (för dränering) på golvet. Den idé jag har just nu är att lägga en platonmatta på betongen och sedan isolering och ett vanligt spånskivegolv längst upp. I
57 svar · 5,2k läst
L
Linda_o_Danne: Efter att ha hört för o nackdelar byggde vi med L. Vi kommer att delvis använda vår källare som boyta så isoleringen vägde tungt! :) mvh Linda
2 svar · 554 läst
L
Linda_o_Danne: Nej, många är vi inte men vi finns! Klart att man ska ha källare! Särskilt om man som vi kommer att använda ved som uppvärmning...inte så kul att ha pannrummet i "det riktiga" huset! Och bara det att "få undan" tvättstuga och förråd. Guld! :) Husfirman tvärvägrade att bygga källare åt oss men stod för ritningarna. I början kändes det lite nervöst att stå som samordnare men det
9 svar · 4,0k läst
L
ledighetskommiten: Transporten är ganska stor del av kostnaden. Därför svårt att ge pris. Ring närmsta bergtäkt och fråga. Annars kanske det pågår något bygge i närheten?
1 svar · 3,5k läst
yonna
yonna: Har du testat med att tvätta ur källaren med klorin?
6 svar · 6,0k läst
J
jonfri: Skall isodrän ha avsedd effekt så måste du ta bort lite asfalt i alla fall så att fukten kan gå utåt, annars kan det bli riktigt fel eftersom värmen flyttas utåt i väggen i och med isoleringen men att då inte fukten kan gå ut genom väggen när asfalten sitter där. Har själv ägnat de sista två dagarna med en yxa i näven, inga större problem men mycket muskelvärk... :-/ , kan
7 svar · 4,0k läst
P
putte1: Hej. Ja, nu blev man överkörd igen,den kvinliga avdelningen av familjen i hop med sprängare samt snickare har kommit fram till att torpargrund med betongbjälklag skall det bli,jag hadde inget att sätta i mot. Så ovanstående inlägg gäller inte, utan nu blir det torpargrund.3 skift och ventiler för ventilation. Lycka till med bygget. MVH PUTTE
3 svar · 1,4k läst
P
Pera: Vi har bestämt oss för ett LB hus där det ingår 6 meter servis. Är det någon som vet vad det kostar om man vill ha mer meter än så? Har inte hunnit ta detta med vår säljare än.. ???
0 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.